úterý 22. března 2016

THE NAKED SPUR (1953)

Tenhle Mannův western se mi už tolik nelíbil, ačkoli začátek byl slibný. Jeden muž s cenou 5000 dolarů, jeho pohledná přítelkyně a tři muži, kteří se o odměnu chtějí rozdělit - ale je jich na to trochu moc. Začíná se opět zajímavou akcí, která vtáhne do děje, rozehraje se zajímavá psychologická partie, kdy James Stewart se projevuje jako bezohledný lovec lidí, který jde jen po prachách, Ralph Meeker hraje nedůvěryhodného vojáka toužícího po penězích i po pohledné slečně, dobrotivý stařík Millard Mitchell je postižen zlatou horečkou a Robert Ryan ještě záměrně vyostřuje napětí mezi nimi, což podporuje i Janet Leigh coby jeho přítelkyně. Začíná to dobře...
Jenže v roce 1953 si americký western bohužel nemohl dovolit něco tak nemorálního, jako je hrdina jdoucí přes mrtvoly po prachách, navíc stíhán svou minulostí, a jak se mi na začátku líbilo, že ve filmu je vlastně jen pět postav, situace se začaly trochu opakovat a děj začal být ohýbán tak, aby to dojelo do připraveného konce - nesedělo mi, že by raněného brali milostivě s sebou. A už vůbec mi nesedělo chování Janet Leigh a Stewarta zhruba od prostředka, a pak samotný závěr. Zato se mi líbil Robert Ryan. Předpokládám, že Sollima měl i tenhle film na mysli, když vytvářel roli Cuchilla ve Velké přestřelce - přesně v téhle roli bych si Miliana dokázal dobře představit. Na druhou stranu se mi tu moc nelíbil Ralph Meeker, přišel mi být trochu nevýrazný. A opět se objeví Indiáni, tentokrát zřejmě aby rekurzivní děj trochu ožil nějakou tou akcí. Vypíchl bych krásnou krajinu Skalnatých hor a některé kaskadérské kousky, které působí docela šíleně (třeba ručkování nad rozvodněným potokem). 6,5/10
a.k.a. Odhalená stopa
Režie: Anthony Mann
Hrají: James Stewart, Janet Leigh, Robert Ryan, Millard Mitchell, Ralph Meeker
Hudba: Bronislau Kaper
USA 1953 

Žádné komentáře:

Okomentovat