úterý 23. února 2016

ESCAPE FROM NEW YORK (1981)

Osmdesátá léta v plném proudu. Synťáky, divný ohozy, divný účesy a apokalyptické vize budoucnosti světa. Zde ještě před Reaganem, takže prezident může být zbabělý skrček v podání Donalda Pleasence, a megacool hrdina v podání Kurta Russella na zprávu o prezidentově únosu může zareagovat slovy: "Najděte si novýho prezidenta". O takový dva tři roky později by Chuck či Stallone už stáli ve frontě na americkou vlajku...
Tenhle film má všechno, co má mít. Superdrsnýho hrdinu Snakea Plisskena ve skvělým podání Kurta Russella, jehož dialogy tvoří z 90% hlášky, má pásku přes oko a na břiše vytetovanýho hada. "Call me Snake."
Lee Van Cleefa jako drsného policajta, který Snakea pošle do akce.
Ernesta Borgninea jako ukecaného taxikáře.
Isaaca Hayese jako megacool Vévodu New Yorku, který jezdí bourákem s přidělanými lustry na kapotě.
Harryho Deana Stantona jako prohnaného hajzlíka, který si hraje na mozek podsvětí.
Donalda Pleasence jako zmizelého prezidenta s mírovým plánem.
Punkového dvojníka Klause Kinskiho.
Zápas s palcátem a štítem v ringu.
A samozřejmě skvělou atmosféru. New York změněný ve věznici je skutečně zhmotnělou noční můrou - a blázni vylézající z kanálů a prolamující se do místností skrz podlahu jsou vlastně ještě jedna z těch normálnějších věcí, co se tu dají vidět. Jasně, že dneska působí trochu vtipně, že "budoucnost", zobrazovaná v tomto filmu, se odehrála před téměř dvaceti lety, a nejen že se tu operuje se Sovětským svazem (což nelze vyčítat), ale vedle ultramoderní techniky, která dodnes neexistuje, tu lidi běžně poslouchají kazety - což, pravda, ještě v roce 97 byla realita, ale zní to jako "vymyslíme moderní způsoby, jak se pozabíjet, ale nikdo nebude přemejšlet nad lepším způsobem, jak poslouchat muziku". Byť když si tohle řeknu, vlastně to do celé atmosféry filmu zapadá.
Film má samozřejmě poněkud slabší triky, a že New York tvoří jenom kulisy, je taky poznat, ale to se dá snadno odpustit. Děj je sice jednoduchý, ale přesto film nestačí nudit. Hudba je minimalistická a k filmu výborně sedne. Na nějaký super vysoký hodnocení to nemá, ale 8/10 si to určitě zaslouží - a i to je hodně. Opravdu by mě zajímalo, proč jsem to už někdy před těma pěti nebo šesti lety nedokoukal...
a.k.a. Útěk z New Yorku
Režie: John Carpenter
Hrají: Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Harry Dean Stanton, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Adrienne Barbeau, Tom Atkins, Frank Doubleday
Hudba: John Carpenter
USA 1981

4 komentáře:

  1. To jsem rád, že začínáš hodnotit tvorbu Johna Carpentera:). Já si myslím, že si to hodnocení zaslouží; upřímně - já chápu, proč by si dal nižší hodnocení, ale existují dvě věci, kvůli kterým bys ho měl nechat (můj názor):a) atmosféra filmu, b) závěr s němou kritiků současných (tím myslím současnost jako dobu kdy ten film natáčen) amerických politiků (pan prezident řešení krize nazýval "mírovým plánem", ale co jsem z toho pochopil, ten "plán" vypadal téměř jako vydírání).
    P.S. Pamatuješ si na ty moje filmové návrhy? Tak Halloween natáčel John Carpenter a ten - jak vidíš - umí s atmosférou (a zvlášť se svojí vlastní složenou eletkro-muzikou) doslova kouzlit (+ dle mého tam nejsou téměř žádné logické lapsy, vyjma dvou - a ten druhý je spíše než laps nadpřirozený efekt, jenž ti vysvětlí přímo ve filmu).
    P.S.2 Vždyť já na ten seznam napsal i Útěk z N.Y. :). Jestli jsem ti ho připomněl tím seznamem přáním, tak budu rád. A ještě více budu rád až se jím budu řídit ;).
    P.S. 3 Vím, co píše Kubaso o Halloweenu, ale stejně bys fim měl zkusit.

    OdpovědětVymazat
  2. S tím "i to je hodně" jsem se asi špatně vyjádřil, myslel jsem to prostě tak, že to je hodně dobrý hodnocení. Asi jsem to tam ani nemusel psát :)
    Já nějak na vyvražďovací horory moc nejsem, ale možná to zkusím. Teď mám v plánu Věc a mám taky v PC Útěk z LA, ale to prej není moc dobrý. A musím zkusit Temnou hvězdu, kterou mi Kuba pořád doporučuje :)
    A ten mírovej plán je na youtube ;) https://www.youtube.com/watch?v=FViHwIO0a-o

    OdpovědětVymazat
  3. Problém je, že Útěk z L.A. je na ČSFD hodnocen z velké části pouze podle digitálních triků.
    Ad mírový plán: Dobře, dostals mě:) SPOILER - Ovšem ta původní kazeta s jasným vzkazem ostatním národům, že USA použije novou jadernou technologii k uznání mír. smlouvy za jejich podmínekbez diskuze, je (dle mého) vydírání. - KONEC SPOILERU.

    OdpovědětVymazat
  4. To bezpochyby. Vlastně jsem se divil, že to Pleasence hodlá vysílat, evidentně šlo o něco, co by moc lidí slyšet nemělo.

    OdpovědětVymazat