středa 30. prosince 2015

THE HOUND OF THE BASKERVILLES (1959)

Elementary, my dear Watson, elementary.
Ačkoli mám Sherlocka Holmese rád, vlastně toho s ním tolik neznám. Kdysi jsem četl pár povídek a až na tu, kde Sherlock po deseti letech záhadným způsobem ožije, si žádnou nepamatuju. Taky jsem jako malej měl knížku od Rudolfa Čechury, nějaká fanfiction, ale to se moc nepočítá. Ani těch filmů či seriálů jsem moc neviděl. Zato Psa Baskervillského jsem četl hodněkrát. Pravda, je to už dlouho, co jsem ho četl naposledy, ale leccos si pamatuju. Taky jsem kdysi viděl dvě televizní adaptace, a popravdě, zklamaly mě obě. Dřív jsem viděl, a asi ne celou, nějakou modernější, která začínala honičkou na Seldena přes blata (!) a Holmes se v ní pral s nějakým drožkářem (!). Později jsem viděl nějakou adaptaci z cca 80. let, jen si nejsem jistý, kterou, protože vznikly v té době dvě. A taky mě to nijak zvlášť nenadchlo.
Proti tomu tenhle film se mi líbil moc. Přestože Doyla se zase tak moc nedrží (ale zase se od něj příliš neodchyluje), některé nové prvky jsou přidány zejména kvůli děsivé atmosféře (tarantule v botě, topení Watsona v bažině, srostlé prsty), a zase tak moc nesedí. Úvod pak vypadá, že je to zhruba stejně věrné předloze, jako Cormanova Jáma a kyvadlo, neboť sledujeme hrůzné činy zvráceného sira Huga. Následně se však přesouváme do Londýna, kde už se objeví vynikající Peter Cushing jako Sherlock Holmes. Vlastně si ze všech představitelů Holmese, co jsem viděl, nepamatuju nikoho jiného, ale Cushing je určitě lepší než ti ostatní dva, co jsem viděl. Stejně tak André Morell je vynikající Watson, který není tím typickým blbcem, který nikdy nic nechápe, ale spíše normálním rozumným člověkem, který jen není génius, jakým je Holmes. A třetí do party hlavních rolí je Christopher Lee jako sir Henry, který je rovněž vynikající v této netradičně kladné roli.
S představiteli vedlejších rolí už tak moc spokojený nejsem. Představitel dr. Mortimera je příliš patetický, postava biskupa, která snad taky v knize není, je až nemístně přiblblá a komická. A záhadná venkovská dívka je vysloveně strašná. A toho psa jsem si taky představoval strašnějšího, naštěstí ho skoro neukážou, až na konci, do té doby ho jenom slyšíme - ale bohužel nesplní očekávání. Film však naštěstí stojí především na Morellovi, Leeovi a Cushingovi - toho jmenuju posledního, přece jenom v části děje není přítomen. Kdyby nebylo zejména těch skoro komických pasáží s příliš veselým biskupem, dal bych i víc bodů, takhle "jen" 8/10.
a.k.a. Pes baskervillský
Režie: Terence Fisher
Hrají: Peter Cushing, André Morell, Christopher Lee, Marla Landi, David Oxley, Francis De Wolff, John Le Mesurier
Hudba: James Bernard
Podle románu Arthura Conana Doyla
Velká Británie 1959 

Žádné komentáře:

Okomentovat