úterý 15. prosince 2015

THE EMPIRE STRIKES BACK (1980)

Změnil jsem naši dohodu! Modli se, abych ji nezměnil ještě víc!
Původně jsem tu před třemi a půl rokem psal jen o prvním dílu Hvězdných válek, a zbytek jsme tady zdrbli v jedné z nejživějších diskuzí, která se tu kdy strhla. Vzhledem k blížící se premiéře nového dílu (už za dva dny a v neděli jdeme do kina) jsem se rozhodl téměř celou sérii (až na Skrytou hrozbu - Klony si s výhradami pustím taky, ale hlavně kvůli Leemu) zopakovat.
A tentokrát se mi podařilo u staré trilogie sehnat "despecializovanou edici", kterou vyrobili fanoušci sestříháním specializované HD verze se starými DVD a jinými zdroji s původní verze tak, aby se nová HD edice co nejvíce podobala původním verzím z 80. let. Navíc verze, které jsem sehnal, měly přidané oba dabingy z 90. let, u Hvězdných válek z kina, u Impéria a Návratu bohužel ochuzené málohlasé a částečně přeobsazené z VHS (zůstali snad jen Michal Dlouhý a Bohumil Švarc, ale Petr Oliva mi na Hana sedí snad i líp než ten Soukup, bohužel by ho musel dabovat tak o deset let dřív), ale lépe přeložené (Fuxoft) než ty pozdější, které jsem viděl jako první. Poslední poznámka k dabingu, v kinodabingu Válek mluví "Slípija" Michal Pavlata a s jeho hlasem se to dá i přežít! Bohužel v těch dalších to převzal Bohdan "Alzák" Tůma...
No, zpátky k filmu. Vlastně se vrátím i částečně k té čtyřce/jedničce/co už, víte, co myslím. Když jsem opakoval ten první/čtvrtý díl, uvědomil jsem si, že bych si to celé mohl snadno představit ve westernových kulisách. Tedy částečně, protože vojska Impéria mi naopak ze všeho nejvíc připomínala vojáky Třetí říše (a to včetně Darth Vadera, kterého si lze snadno představit v uniformě SS). Obojí byl, jak předpokládám, záměr. Navíc jsem objevil přímou narážku na Yojimba, divím se, že jsem si toho nevšiml už předtím ("Nelíbíš se mi! Jsem hledanej v deseti soustavách, když mě chytí, popraví mě!" Šmik a má ruku pryč). Impérium, kdybych ho měl někam zařadit k jinému žánru, je ze začátku opět válečný film, který se záhy mění skoro až v horor (černohumorný pobyt v žaludku monstra, planeta, kde žije Yoda) a pak ve fantasy (trénink a mytologie kolem síly a rytířů Jedi), aby se nakonec změnil opět ve western s pobytem lovců odměn a soubojem na život a na smrt. Musím říct, že tenhle díl je skutečně jednoznačně nejlepší z celé série. Rozjezd je sice trochu pomalejší, ale zvláště druhá polovina je doopravdy strhující a dost temná. Oproti minulé epizodě tu chybí množství zbytečných záběrů ukazujících nové a nové příšery, které jsou pro děj zbytečné (viz skladiště robotů či hospoda na Tatooine), příšery tu jsou jen v míře prospěšné ději, a někdy vám je celé ani neukážou (sněžný muž, létající potvory v jeskyni).
Možná jen postava Landa je trochu zkratkovitě řešená, ale to se dá přičíst na vrub tomu, že se objevuje poprvé až za půlkou. Do pozadí se odsouvají naštěstí oba roboti, hlavně R2D2, zato 3PO veškerý čas využívá k tomu, aby žvanil. Ale není protlačován dopředu a s jeho otravností se pracuje, oproti tomu ukecanému blbečkovi Jar-Jarovi, kterého všichni okolo měli navíc rádi, pokud se nepletu. Ale ten měl ještě přijít, stejně jako Ewoci, na které se moc netěším. Více v popředí je naopak Žvejkal (seru vám na vaše Chewbaccy, pro mě je to Žvejkal) a objevuje se Yoda, který ze začátku sice vypadá taky jako komická příšerka, ale brzy se naštěstí ukáže, kým opravdu je. Alec Guinness se bohužel jen mihne (co bychom chtěli, když je Kenobi po smrti), Hamill je docela nezajímavý hrdina, takže pro mě vedou pasáže s Fordem, Fisherovou a Žvejkalem, byť jsou kaženy Slípijem. Původní triky jsou na svou dobu úžasné a nemyslím, že je bylo třeba tolik vylepšovat. Hudba je samozřejmě legendární. 9/10 pro mě.
PS. George Lucas mi s tím předěláváním udělaného připomíná Petra Bezruče. Tomu po smrti taky přestali vydávat Slezské písně s jeho blbými úpravami a vrátili se k vydání z počátku století, tak snad se i tady dočkáme plnohodnotného vydání původních verzí, a snad i dřív než Lucas zaklepe bačkorama. Ostatně, na nový trilogii už se nepodílí.
a.k.a. Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder
Režie: Irwin Kershner
Hrají: Mark Hamill, Carrie Fisher, Harrison Ford, Dawid Prowse, James Earl Jones, Frank Oz, Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, Clive Revill, Alec Guinness
Hudba: John Williams
Scénář: George Lucas, Lawrence Kasdan, Leigh Brackett
USA 1980

Žádné komentáře:

Okomentovat