čtvrtek 22. října 2015

PIEDONE A HONG KONG (1975)

- Kolik těch Číňanů vlastně je? - Miliony!
A pokračujeme v našem repete spencer-hillovek. Buddy míří na východ, narozdíl od klasičtějších pozdějších dvou dílů jeho policajtské série však dostaneme napřed předehru v Neapoli, kde se objeví spousta starých známých z předchozího dílu (kromě Caputa i zlodějíček Gennarino nebo skrytá prodavačka pašovaných cigaret). Všechny policejní akce, které mají zničit obchod s drogami, jsou však mařeny, mafie je informována. To znepokojuje i šéfa Americké protidrogové komise, světlo do ničeho nevnese ani obávaný gangster Barella, kterého vyhostili z Ameriky do Itálie. Inspektor Rizzo pátrá po informátorovi v řadách policie a je jasné, že pro informace bude muset až daleko do Asie...
Z policajtské série, jak už jsem tu psal, se mi zamlouvají první tři díly a čtvrtý ne. Každý je trochu jiný, první je víc klasické poliziesco i se sociálním přesahem (byť se Spencerem žádné extra drama nejde čekat) a hraje spíš na vážnou strunu, tento film se vydává víc ve šlépějích akce a ten třetí film naopak víc cestou komedie, pořád je ale dost vyvážený a nesklouzává k prvoplánovosti čtvrtého. Osobně si představuju, že prvotním impulsem k vytvoření tohoto filmu byla myšlenka "co kdyby Bud Spencer bojoval s Brucem Lee", nicméně kolem jádra, tedy bitek s asijskými akrobaty, se podařilo vystavět poměrně dobrý scénář. Akce střídá akci, lokace střídá lokaci, takže si člověk ani nevšimne, že od příjezdu do Asie se děj prakticky nehne z místa, byť se celou tu hodinu v jednom kuse něco dělo. Spencer se tam snaží vždy vypátrat někoho, kdo by mu mohl prozradit jméno informátora, potýká se s Barellou, který má svoje nejasné zájmy a vlastně celou dobu nic moc nevypátrá. Což ale vlastně nevadí, to vyšetřování je spíše podružné.
Bud Spencer, ještě poměrně štíhlý, film táhne celou dobu sám a parťáka nepotřebuje. Přesto si dost pozornosti urve Al Lettieri coby Barella. Škoda, že téhož roku zemřel, v každém filmu, co jsem s ním viděl, byl skvělej. Zajímavá je i účast dalšího Američana, Roberta Webbera. Škoda, že všichni ti Thajci, Číňani a Japonci jsou poměrně anonymní, na druhou stranu, Roberto Dell'Acqua tu našel svůj čínský protějšek v kaskadéru podobné výšky i komického typu. Byť návrat námořníků z prvního filmu je poměrně zbytečný, naopak poměrně malý prostor pro Caputa filmu prospívá, stejně jako minimální výskyt dítěte. Obojí se s dalším dílem změní, byť v Africe se to ještě povedlo vyvážit. Hudba je výborná, film má spád, byť ty národopisné vložky, pro svou dobu typické, jsou poněkud zbytečné (Spencer sleduje folklorní vystoupení, zápas sumo apod.). Vlastně mám nakonec tenhle díl i radši než předchozího Policajta drábem. 7,5/10
 
a.k.a. Flatfoot in Hong Kong, Flatfoot Goes East, Policajt v Hongkongu
Režie: Steno
Hrají: Bud Spencer, Al Lettieri, Renato Scarpa, Robert Webber, Enzo Cannavale
Hudba: Guido a Maurizio De Angelis
Itálie 1975

1 komentář:

  1. To je docela zajímavé porovnat, neboť já třeba tenhle díl považuju za dost drsnou krimi s pochopitelně komediálními prvky, ale zrovna ty bitky mi přijdou podružné a navíc (ta konečná naprosto), pouze doplňující dění. Rizzo vyšetřuje, mnohdy jde pěkně do tuhého a nejednoho svědka mu oddělají přímo před očima, mrtvolami se tu, zvlášť na poměry, vůbec nešetří. On toho teda nevypátrá tolik, to je fakt, ale když oni mu všechny svědky zlikvidují a ještě ta jazyková bariéra... Tohle pátrání mi osobně přijde jako základ, pak ochrana osiřelého Číňánka a Al, a kolem toho že se teprve něco přidalo... Ale to je věc názoru.

    OdpovědětVymazat