neděle 13. září 2015

INCEPTION (2010)

Dopředu předesílám, že se mi ten film líbil. Nenudil jsem se, bylo to zajímavé, napínavé, poměrně promyšlené (zvláště se mi líbilo zkoumání tématu z více stran, kdy se z původně super znějícího nápadu pronikání do snů stane takřka noční můra a úvahy o tom, že ani realita není skutečná), s dobrou hudbou (byť by nemusela hrát v jednom kuse), dobrými herci (vlastně si nevzpomenu na nikoho, kdo by byl nějak slabší, všichni perfektně zapadli do svých rolí, včetně výborného DiCapria - nejvíc se mi ale líbil vtipálek Tom Hardy, zato škoda příliš malého prostoru pro Michaela Cainea), vizuálně oslnivé... Tak a teď jdeme šťourat, bezchybný to totiž nebylo.
Jejich tempo je vražedné. Ten film mi subjektivně přišel o dost delší než byl. Ne, že bych se nudil, jenom se toho stane hrozně rychle strašně moc. U dlouhých filmů mám radši, když se víc věnuje postavám, jednotlivé scény jsou delší (ale ne protahované), my získáváme vztah k postavám a z toho pramení další zájem o dění ve filmu. Tady byl vlastně jedinou propracovanou postavou Cobb, všichni ostatní zapadnou do šablon typu vtipálek, ustrašený cizinec, chytrá holka nebo chlap, co nemá páru co se vlastně kolem něj děje.
Napětí nevychází z postav, jejich motivací a interakcí, ale jen z okolností. Každá z rovin ho má vlastně vyrobené trochu uměle, snad až na realitu, kde se Cobb chce vracet k rodině. V prvním plánu snu napětí tvoří fiktivní střelci, kterými se podvědomí snícího brání proti proniknutí cizích elementů, a vlastně ve všech rovinách kromě té spodní, těsně související s tou v realitě, jde o totéž. (Upřímně, v jedné rovině si vlastně hrdinové překážky vyrobili sami, nebo ne?) Navíc se vždycky stane něco, kvůli čemu začne docházet čas, a to často zásahy z vnějšku. V jedné rovině se převrátí auto a převrátí se i chodba v hotelu v podrovině, což mi moc nedává smysl
Triky (často miniatury nebo otáčení kulis, CGI a zelené plátno nejsou používané až tak často) sice vypadají úchvatně, ale občas jsem měl pocit, že jsou trochu zbytečné, typu "Co kdyby to tady všechno vybouchlo?" Viz scéna v pařížské kavárně. A pak se mi nezdála logika některých věcí, ale to už by byly hodně velké spoilery.
Takže ačkoli to vypadá zpočátku na inteligenčně náročný film, ve skutečnosti, když se nad ním člověk opravdu zamyslí, začne odhalovat mouchy. Na druhé straně, všechno to dohromady šlape a na rozebírání toho všeho při sledování prakticky není čas. Upřímně, najít sci-fi (dobře, až tak úplně sci-fi to není, ale přece jenom tam mají technologie, které neexistují), ve které by všechno dokonale dávalo smysl, se asi stejně nedá, vždycky je tam nějaká díra. Za mě spokojenost, jenom to mohlo bejt sevřenější. Myslím, že i bez té přílišné opulentní akce by ten film v tom, co chce říct, fungoval taky. Byť by asi nebyl vizuálně tak oslnivý. 7,5/10

a.k.a. Počátek
Režie: Christopher Nolan
Hrají: Leonardo DiCaprio, Marion Cottilard, Ken Watanabe, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine
Hudba: Hans Zimmer
USA / Velká Británie 2010

2 komentáře:

  1. Myslím, že stojí za vidění, jak si tohle téma představovali v osmdesátejch letech, konkrétně ve filmu Útěk ze sna (na uloz.to je k nalezení můj VHSRip). Inception je bez vší tý politický vaty jednoznačně lepší, ale tamto zase stojí za vidění díky hercům jako Von Sydow, Plummer, David Patrick Kelly (kterýmu onehdá Arnie sliboval, že ho zabije jako posledního) nebo Kate Capshaw, která pro změnu aspoň nehraje uječenou krávu jako ve dvojce Indyho.

    OdpovědětVymazat