neděle 2. srpna 2015

MAIGRET TEND UN PIÈGE (1958)

Když detektivka, tak takhle. Stylem mi to hodně připomínalo Hříšné lidi města pražského, vůbec mi přijde, že pro československé detektivky byl vzorem právě Simenonův Maigret. Kterého jsem tedy zatím nečetl. (Ale zkusím to, určitě to bude lepší než Edgar Wallace, toho už radši zkoušet nebudu).
Je tu všechno, co mám na detektivkách rád - výrazný detektiv, přičemž do filmu nejsou zataženy jeho osobní problémy, pochmurná atmosféra, vyšetřování, ponuré prostředí (až jsem si vzpomněl na seriál Záhada hlavolamu). Sice jsem, přiznám se, měl v polovině pocit, jako bych si pustil druhou půlku Columba, jak jsem to v dětství dělával - chci říct, že už v půlce je jasné, kdo je tím vrahem (aniž by nám to bylo explicitně řečeno), teď jde jenom o to, jak ho Maigret usvědčí. Je pravda, že mi způsob usvědčení přišel poměrně zbrklý a trošku vycucaný z prstu, na druhou stranu, už nebylo třeba otálet.
Bohužel jsem si v průběhu sledování taky víc a víc uvědomoval, že vím, jak to dopadne, protože jsem vlastně kdysi konec viděl. Tedy konec novější adaptace s Brunem Cremerem v roli Maigreta. Ta se mi moc nelíbila, ale to rozuzlení se bohužel shodovalo. Provedení naštěstí ne. Jean Gabin jako Maigret je skvělý a až si někdy nějakou maigretovku přečtu, určitě budu mít před očima právě jeho. Z obsazení dále stojí za zmínku mladá Annie Girardotová a Jean Desailly, objevuje se tu i Lino Ventura, kupodivu ale jen v miniroličce Gabinova kolegy. Celkově to nebyla žádná dechberoucí záležitost, "jen" slušná detektivka - ale i to se počítá. 7,5/10
PS. Pokud někdo znáte, doporučte nějakýho dobrýho, nebo svýho oblíbenýho Maigreta (knihu).

a.k.a. Maigret klade past 
Režie: Jean Delannoy
Hrají: Jean Gabin, Jean Desailly, Annie Girardot, Jeanne Boitel, Paulette Dubost, Lucienne Bogaert, Jean Tissier, Charles Bouillaud, Jean Debucourt, Lino Ventura
Podle románu Georgese Simenona
Francie 1958 

1 komentář:

  1. Když Jean Gabin nechtěl hrát Maigret ve filmu z r.1959, Simeon mu tvrdil, že někoho lepšího si představit nedokáže, protože dělal Maigreta podle něj.

    OdpovědětVymazat