pátek 21. srpna 2015

BLASTFIGHTER (1984)

Nemůžu říct, že bych se u tohohle filmu nějak moc nudil. Na druhou stranu obsahoval elementy, kterými mě dost rozčiloval. Postavy, které mě buď rovněž rozčilovaly (hlavní padouch, který mi fyzicky vadil - osobně dávám přednost padouchům, kteří mě baví sledovat) nebo moc nezajímaly, a hlavně nelogické scény a jednání postav, které vedou jen k další akci a násilí. Když už jsem od toho čekal naprostý vymaštěný béčko, kde se zasměju nad tupostí filmu, nedostal jsem to, což by mělo být pozitivem. Na druhou stranu mě ten film v žádným případě nepřesvědčil o tom, že by byl nějak extra kvalitní.
Scénář byl první půlku filmu docela zmatený. Hlavní postavu (s übercool jménem Tiger Sharp) sledujeme prvních dvacet minut pořád, ale za celou dobu snad nepromluví. Což by nevadilo, kdyby z toho nebyl jenom zmatek. Kdo je ten chlap, co mu dal pušku, mafián? Proč Tiger nezabil toho chlapa, co na něj mířil? Co měl znamenat ten flashback? Kam zase jede? A když už Tiger promluví, měl radši mlčet ("You know who I am? I'm son of a bitch... who wants to be left alone!"). Hned na to se dočkáme neskutečně otravné ženské postavy (mně fakt lezla na nervy, nemůžu si pomoct), jejímž, jak se po dalších asi patnácti minutách dozvíme, by měl hlavní hrdina být otcem - přičemž hrdina vypadá na přesně tolik, kolik skutečně bylo jeho představiteli Michaelu Sopkiwovi, tedy na třicet! Sám Sopkiw je poměrně dobrý představitel, na druhou stranu, ne tak dobrý, abych mu přál vítězství. Obávám se navíc, že většinu charisma a popravdě i hereckého umění mu dodal až Alois Švehlík ve VHS dabingu (i výše citovanou větu namluvil tak, že nevyzněla tak dementně). Pro pořádek dodávám, že George Eastmana zde namluvil Petr Pospíchal, což docela sedí.
Pryč od dabingu, až na obsazení hlavních dvou rolí je totiž příšerný, jak překladem, tak ostatními cca pěti herci. Nejasnosti se vrší, vysvětlení sice sem tam přijde, ale leccos bylo poměrně nedořešeno. Upřímně, když už je ve filmu George Eastman, očekávám, že se z něj vyklube padouch. Je na tom úplně stejně jako Christopher Lee, byť ani v jednom případě tohle škatulkování není úplně fér (zvláště u Leeho), což uznávám. Tady byla snaha o poněkud hlubší a zajímavější vztah mezi Sopkiwem a Eastmanem, nicméně kvůli zkratkovitému scénáři i ta vychází naprázdno. Některé Eastmanovy projevy tak vypadají jako otočka v povaze o 180 stupňů, a co měl znamenat konec mi došlo až za poměrně dlouhou chvíli po zhlédnutí (a dokonce až když už tenhle článek byl napsán, první verzi jsem psal zatepla s čerstvými pocity, občas ale chce materiál trochu uležet. Že to bude i případ akčního béčka, se mi ještě nestalo ;) ).
Akce střídá akci, ale občas se objevují nepříjemně natahované scény (operace uprostřed peřejí - ale působilo to o trochu realističtěji než Rambovo samovytahování třísky ve trojce, to jo), a samozřejmě celá řada klišé. A finální akce, na kterou jsem se celý film těšil, zklame. Nakonec je z toho jen vyhazování aut do vzduchu hrdinovou superzbraní, která je jediným pozůstatkem po zamýšleném zařazení do žánru sci-fi - což nedovolil rozpočet (který i tak ale působí jako poměrně vysoký). Být tam o něco míň chlapů a používat rafinovanější triky v boji, byl bych spokojenější. Nakonec tedy film, který měl nakročeno výš, ale neuspokojil. Navíc, asi nic mě ve filmu tak nenaštve jako ubližování zvířatům (byť hrané), což pravděpodobně bude i důvod k příliš expresivnímu vyjadřování v první verzi článku. Své fanoušky si Ničitel ale stoprocentně našel. Za mě 5,5/10

a.k.a. Ničitel
Režie: Lamberto Bava
Hrají: Michael Sopkiw, George Eastman, Valentina Forte, Stefano Mingardo, Ottaviano Dell'Acqua, Massimo Vanni, Michele Soavi, Billy Redden
Hudba: Fabio Frizzi
Itálie 1984

5 komentářů:

  1. Pro pořádek dodávám, že jestli ti toto přijde dementní, nemá cenu dívat se na spoustu jiných Georgeových filmů. Správné a nejlepší znění je italské a dementní vážně není. Sere tě všechno. Serou tě věci tak totálně nepodstatné, že jaksi fakt, že ten film nemá být jenom odlehčená vybíjená, ti unikl.
    Když chceš Ameriku, nenahrazuj to Itálií. A když chceš něco pro zasmání, vyhrocený psychothriller, za který osobně Ničitele považuji, vážně nedoporučuji. Inu hrdina má trauma, depku a negativní pohled na svět kolem. Inu, on za to nemůže a je mi ho osobně líto. A tobě to přijde trapný, když někdo projeví trochu lidskosti nebo charakteru? To ti vůbec nepřijde hrdina tragicky osamocený, to mu tu dceru vůbec nepřeješ, to ti přijde jako na závadu, že George nekrouhá okolí motorovkou, ale je zodpovědným člověkem s charakterem a drží s rodinou? Tahle věc ale o těch výbuchách přece vůbec není, ač je jich tam spousta, to násilí tu má trochu jiný účel a vážně ne pro pobavení...
    Je to zatraceně dobrá alegorie na zoufalství bezmoci proti většině. Křivdíš tomu. Strašně moc.

    OdpovědětVymazat
  2. Každej máme svůj vkus a mě ten film prostě nepřesvědčil.
    "A tobě to přijde trapný, když někdo projeví trochu lidskosti nebo charakteru? To ti vůbec nepřijde hrdina tragicky osamocený, to mu tu dceru vůbec nepřeješ, to ti přijde jako na závadu, že George nekrouhá okolí motorovkou, ale je zodpovědným člověkem s charakterem a drží s rodinou?" - To jsem tomu vytýkal? Nějak to v tom článku nevidím, a to souhlasím, že není moc dobře napsanej a možná si ho ještě vezmu do parády. Ale ani to, co zmiňuješ ty, nebylo dobře napsaný. "Projeví trochu lidskosti a charakteru" - ano, ale je to blbě podaný, "Eastman je zodpovědným člověkem s charakterem a drží s rodinou" - taky ne zrovna dobře napsaný, například v jednu chvíli otočí o sto osmdesát stupňů (z "nechte ho bejt, je to kamarád" na "zabili jste mu dceru, musíte zabít jeho") a na konci jsem chvíli tápal, než jsem pochopil, jak to vlastně bylo myšlený. Ten film nemá dobrej scénář, byť uznávám, námět špatnej nebyl. Tohle je ale přesně to, co mě na tom tak vadilo. Ta polovičatost a nedodělanost. Mělo to potenciál, ale byl naprosto zabitej. Nesmysly, nelogičnosti a špatný dialogy tomu podrážely nohy.
    Konec konců, v polovině jsem byl nucen sledování přerušit, a pak jsem přemýšlel, jestli má cenu se k tomu vůbec vracet a dokoukávat to. To by se přece nestalo, kdyby se mi to líbilo.

    OdpovědětVymazat
  3. V článku to přece nemusí být doslova, ale vyplývá to z toho. Vidíš zápor v tom, že je Tiger málomluvný. OK, když začne mluvit, vidíš problém v tom, co říká. Ono se holt tolik let kriminálu asi úplně pozitivně na optimismu člověka nepodepíše... Já si zaboha nějak nevybavuju všechny ty nelogičnosti a nesmysly, a to jsem to už viděla nejednou. Něco v akci? S tím se snad musí trochu počítat, ne? Že se scénář omezuje často na jednoslovné věty mi nepřijde jako chyba autorů, když to celé drží pohromadě něco jiného.
    Fakt, že je Tiger Georgův kamarád ale u George přebije fakt, že drží se svým bráchou, což mi přijde normální. Jestli to není správné a jeho brácha je vrah a gauner, to je přece druhá věc. Rozhodně žádné nelogické změny u postavy Toma nevidím. Jenže tenhle film je dost postavený na způsobu (snad drsné, leč férové) spravedlnosti po italsku, pro kterou ty nemáš úplně pochopení (př. Roma a mano armata s, dle mého, férovým hrdinou). Jestli chceš akční trash bez étosu a se spoustou výbuchů, zvol Castellariho.

    OdpovědětVymazat
  4. Mám pocit, že si asi úplně nerozumíme, ale uznávám, že je to nejspíš tím, jak ten článek není moc dobře napsanej (a asi ho pak stáhnu a zkusím přepracovat). Nevadí mi málomluvnost (to bych neměl rád třeba ani Tenkrát na Západě), prostě na začátku bez vysvětlení má Sopkiw kohosi zabít, neudělá to, pak někam odjede... Nechalo to ve mně otázky, ale spíš než napětí, co z toho bude, jsem byl naprosto zmatenej.
    Že se někdo zastává někoho, kdo páchá zločiny, jenom proto, že je to příbuzný, mi osobně tak úplně v pořádku nepřijde, ale s tím, že Eastmanovi ano, jsem problém neměl. Ovšem s tou "spravedlností po italsku" skutečně problém mám, a zvláště v současné době mi taková "spravedlnost" připadá být nebezpečná. Ale to už je záležitost etiky, to už sem nepatří.

    OdpovědětVymazat
  5. Možná tě překvapí, že v Eastmanově filmografii z většího procenta převládají nečernobílé role a těch záporáků má míň, než se zdá (nicméně pokud tohle považuješ za záporáka, možná ti to tak nepřijde).
    Pokud jde o etiku, dost dobře si ji uvědomuju v každém filmu a kupodivu objevuju zcela amorální věci ve filmech tvářících se nezávazně typu italské komedie a jinde zase obráceně. No jo.

    OdpovědětVymazat