středa 26. listopadu 2014

MINIRECENZE - WESTERNY

Další z řady minirecenzí, v nichž se podíváme na několik amerických westernů, o kterých jsem tu dosud nepsal.

CALAMITY JANE (1953)
Tohle nebudu hodnotit, ale zmiňuju to tu proto, že to je asi vůbec první americký western, který jsem kdy viděl. Teda on je to spíš "mňůzikýl" (jak říkali Šimek a Grossmann), a krom toho, že se tam pořád zpívalo, si moc nepamatuju.


THE GUNFIGHTER (1950)
Gregory Peck s knírkem jako unavený pistolník, kterého všichni mají za zločince a psychopata, přitom on vždy zabíjel jen v sebeobraně, chudáček. Celý film vlastně sedí v hospodě, řeší problém s bývalou manželkou, ligou slušnosti nebo čím a cucáky, co si na něm chtějí udělat jméno. Ale nemyslím si, že to bylo špatný. 7/10


THE TIN STAR (1957)
Lovec lidí Frank přijede do městečka, kde je šerifem Norman Bates. Teda pardon, Henry Fonda přijede a Anthony Perkins je šerifem. Je mladý a nezkušený, má problémy s jedním potížistou a pár lumpy, mezi kterými je i Lee Van Cleef! A proto přijme pomoc od Fondy, který není vůbec tak zkažený, jak se místní zaprděnci domnívají. Tohle asi bylo slabší než ten Pistolník, ale Fonda a Perkins jsou fajn. 6,5/10


ALVAREZ KELLY (1966)
Jeden z těch westernů, které se částečně odehrávají ve vyšší společnosti. To já tak nesnáším! Naštěstí druhá půlka, kdy se konečně William Holden a psycho Richard Widmark vydají se stádem krav přes nepřátelské linie, je docela dobrá. A scéna útoku splašeného stáda je výborná a strhující. Ale má to hodně těžkej zadek, to jo. 6,5/10


STAGECOACH (1966)
Remake Fordovy legendy. Barevný a širokoúhlý (v televizi ořezaný a vybledlý). Jenže kde má Ford + Wayne svoje kouzlo, tady je jenom nuda. Prohloubení postavy prostitutky a zobrazení důvodu její cesty je naprosto zbytečné (stejně diváky zajímala asi jenom fyzická postava Ann Margret), Alex Cord nesahá Wayneovi ani po kotníky, a co hlavně! Nikdo nejede skrz Monument Valley, jede se lesnatou krajinou severu! To to mohli natočit na Šumavě, vyšlo by to nastejno. Závěrečná přestřelka je samozřejmě do detailu zobrazená, narozdíl od originálu. Zbytečnost a ztráta času. 5/10


WELCOME TO HARD TIMES (1967)
Western podle uznávaného spisovatele. Jenže Burt Kennedy na to asi neměl. Zlosyn, kterého se všichni bojí celý film, je spíše k smíchu (působí stejně nebezpečně jako Hlinomaz v Limonádovém Joe), Půlku filmu se jenom kecá a nakonec to všechno stejně vyšumí do prázdna. Ani Henry Fonda a Keenan Wynn to už nemohli zachránit. Ta kniha přitom nemusí být špatná, ale tohle je mizerná adaptace. 4/10


HOUR OF THE GUN (1967)
Kde Sturges skončil u Přestřelky u O.K. Corrallu, tam tady začíná. Už ne tak romanticky, spíš drsně, když Wyatt Earp se stává posedlým pomstou. James Garner je pro mě jeden z nejlepších Earpů, jaké jsem ve filmu viděl, zato Jasonu Robardsovi se pojetí Doca Hollidaye moc nepovedlo, a jako by ani neměl tu tuberkulózu. V roli padoucha Robert Ryan. 7/10


THE GREAT BANK ROBBERY (1969)
Tohle byla hodně bláznivá nuda a kromě tlustého hrdiny - zloděje a jeho sexy společnice Kim Novak (která se dokonce ukáže nahá na koni) a prokopávání tunelu si nepamatuju už takřka nic. 3,5/10


BITE THE BULLET (1975)
Asi nejpozitivnější role Genea Hackmana, stejně tak poněkud prevítštější, ale přesto hodně kladný James Coburn. Film o koních a přátelství. Smutná role Bena Johnsona. Akorát část v poušti, kde Hackman Candice Bergenové vypráví o své minulosti, byla strašně zdlouhavá. Jinak dobrý.  7,5/10



BUTCH AND SUNDANCE: THE EARLY DAYS (1979)
Vlastně jsem to viděl ještě před originálem, tehdy se mi to líbilo, ale po zhlédnutí prvního filmu tento považuju za zbytečný a plochý. A ani jeden z hlavních představitelů nemá na Newmana a Redforda. 5,5/10


SILVERADO (1985)
Scott Glenn, Kevin Kline, Danny Glover a Kevin Costner jako sedm statečných (teda čtyři) osmdesátých let. Možná trošku delší, ale zábavný film, v němž by mě potěšil John Cleese v roli šerifa, kdybych ho byl v době zhlédnutí znal. Potom jsem vlastně viděl už jenom ten kousek s ním. Ale pustil bych si to klidně celý. 7,5/10


DANCES WITH WOLVES (1990)
Tříhodinová legenda, u které většinu bodů sbírají scény z lovu bizonů. Ty jsou prostě ohromující. Ale ani jinak to nebylo v žádným případě špatný. Jenom je to šíleně dlouhý. A to tak, že kdyby to bylo o polovičku kratší, pořád by to bylo dlouhý. A prodlouženou verzi jsem radši neviděl. Ostatně nemám tolik času, a i kdyby se tři hodiny (nebo vlastně v případě director's cut) našlo, existuje dost filmů, které bych si pustil raději. 8,5/10


TOMBSTONE (1993)
A zase Earp u OK Corrallu, tentokrát všechno dohromady, před i po. Kurt Russell i Val Kilmer jsou OK (i když Kilmer mi Hollidaye na první pohled vůbec nepřipomínal), jinak možná až moc moderní, ale scénka s hrnečkem nebo "Frederic kurva Chopin" stojí za to. 7/10

3 komentáře:

  1. Ani mi to zprvu nedošlo, ale mám tam další koupací scénu. :D

    OdpovědětVymazat
  2. :D prima.
    Jinak se divím, že jsi první western viděl tu Calamity Jane (jsem taky kdysi část viděl)... já si už vůbec nepamatuji první western, byl jsem děcko, ale myslím, že to bylo Sedm statečných a Velká země. A pak ty německo-jugoslávské indiánky.

    OdpovědětVymazat
  3. Nic moc divnýho na tom není při zvážení okolností... Bylo mi cca devět nebo deset, byli jsme se ségrou u babičky, podzim, sobota odpoledne, ošklivo, nuda... Tak jsme náhodně pustili televizi a tam začínala Calamity Jane. A tehdy jsme byli schopní dívat se snad na všechno, co v tý bedně bylo :)

    OdpovědětVymazat