čtvrtek 23. ledna 2014

POKLAD BYZANTSKÉHO KUPCE (1966)

Když už jsem tak dosledoval Bavovu giallo-detektivku (viz předchozí článek), pustil jsem si tenhle film. Poprvé jsem ho viděl asi v osmi letech a pamatoval jsem si ho jako dost vtipnou detektivku, tehdy mojí oblíbenou, kterou jsem sledoval vždycky, když byla v televizi. Dneska, po letech, jsem se opět, hlavně ze začátku, spíše nudil. Přišlo mi, že tvůrci rezignovali na samotný případ a snažili se více posunout film do komedie - což by nebylo špatné, ale po skončení filmu jsem si pořádně nebyl jistý, co se vlastně stalo, proč vlastně byla oběť zavražděna. Přišlo mi to tak podivně rozsekané, kapitán Exner začne někoho vyslýchat nebo něco řešit, a najednou přijde jeden jeho kolega a odvolá ho zase jinam. Ale jako komedie to celkem funguje. Tedy až na hlavní roli Gabriely Vránové, která mi byla strašně protivná. Jiří Vala v hlavní roli se snaží, ale radši bych tam viděl někoho lepšího. Takže nejlepší jsou představitelé vedlejších rolí - především Jiří Sovák jako sarkastický vědec, Lubomír Lipský, Josef Kemr jako rázný tatík, nebo Vladimír Šmeral, ze kterého jde chvílemi až strach. Taky je zajímavý vidět v detektivce Václava "Hujera" Lohniského nikoli coby podezřelého, ale coby policistu. Z té hromady detektivek, které se za minulého režimu tady vyprodukovaly, je to určitě jeden z těch lepších filmů, nicméně ne pro svoje detektivní kvality, hlavně coby komedie. 6,5/10
Režie: Ivo Novák
Hrají: Jiří Vala, Gabriela Vránová, Jiří Sovák, Lubomír Lipský st., Vladimír Šmeral, Jan Libíček, Václav Lohniský, Ilja Prachař, Josef Kemr, Zdeněk Řehoř
Hudba: Zdeněk Liška
Scénář: Ivo Novák, Václav Erben, Zdeněk Podskalský
ČSSR 1966

Žádné komentáře:

Okomentovat