pátek 10. ledna 2014

ALMOST HUMAN (1974)

70. léta, to musela bejt pěkně drsná doba. Zfetovaní kriminálníci neštítící se naprosto ničeho, a proti nim bezmocná policie, jíž vlastní pravidla a byrokratický systém vlastně znemožnují práci. Není divu, že filmoví tvůrci sahali k poněkud extrémním nápadům, jak situaci řešit, a tak mohly vzniknout filmy jako Drsný Harry, Přání smrti, anebo tenhle.
Ovšem zatímco předchozí dva jmenované filmy se točí kolem muže, který bojuje proit násilí, tady je středem pozornosti právě zločinec, který je tím vším vinen. Giulio Sacchi je vyšinutý muž, kterému naprosto schází svědomí, pocit viny, nebo jakákoli empatie. Chová se vlastně jako zvíře, které, když je v ohrožení, zaútočí, a pak uteče. Takhle zastřelí dopravního policistu, který ho chtěl pokutovat za špatné parkování. Život druhých podle něj patrně nemá žádnou cenu (nebo si to vůbec neuvědomuje), ostatní, hlavně ti bohatí, můžou za to, že on nemá peníze, a tak naplánuje únos dcery bohatého podnikatele. Jenže je zároveň pěkně mazaný, takže policie tentokrát bude mít co dělat...
Vychvalovat výkon Tomase Miliana by bylo jako nosit dříví do lesa. Ten film na něm prostě stojí a Milian ho naprosto suverénně ovládá. Zpočátku jsem sice byl trochu nespokojený s tím, že v italštině mluví Miliana někdo jiný, já jsem zvyklý na jeho originální hlas, ale tenhle byl celkem podobný a brzy jsem si zvykl rovněž. I ostatní role byly fajn, jak půvabné Anita Strindberg a Laura Belli, Luciano Catenacci nezvykle bez kníru, ale zato ještě odpornější než obvykle, ale je tu jedna výjimka a tou je Henry Silva v roli policejního inspektora. Nejen, že byl nevýrazný, ale taky dost toporný, do svojí role se vyloženě nehodil a nedokázal ji zahrát. Tady to chtělo někoho formátu Lina Ventury. A pak druhá polovina už nebyla tak dobrá jako ta první. Ne, že by mi scházely brutální scény, jako ta, kdy únosci mučí rodinu boháčů ve vile a polonahé je svážou k lustru, ale už tam nebylo nic podobně silného. Samotný závěr pak je takovou hořkou tečkou za tím vším. Napřed mi trochu vadil, (SPOILER: protože mi trochu připomínal úplný závěr Bronsonova 10 to Midnight KONEC SPOILERU) ale pak jsem se nad ním trochu zamyslel a bylo mi to už jasný. 7,5/10
a.k.a. Milano odia - la polizia non puo sparare!
Režie: Umberto Lenzi
Hrají: Tomas Milian, Henry Silva, Ray Lovelock, Laura Belli, Luciano Catenacci, Anita Strindberg, Rosita Torosh, Gino Santercole
Hudba: Ennio Morricone
Scénář: Ernesto Gastaldi
Itálie 1974

3 komentáře:

  1. Jedna z mých nejoblíbenějších Milianovek. Díky tomuto filmu jsem ho vlastně začal kdysi uctívat. Lenziho poliziesca stojí za to. Tohle je s Roma a mano armata podle mého vůbec jeho nejsilnější kousek z tohoto skvělého subžánru.

    OdpovědětVymazat
  2. Lenziho mám teď v plánu trochu prozkoumat, hlavně jeho poliziottesca. K většině se dají najít aspoň anglický titulky, k něčemu i český, ale filmy Syndicate Sadists a La banda del Gobbo jsem sehnal bohužel jenom v originále. K Bandě se našly teda aspoň německý titulky, což bude docela hardcore, ale rozhodně rozumím líp, než italsky ;) Ale k Sadistům není nic :(

    OdpovědětVymazat
  3. Syndicate Sadists je super oddechovka. Milian jako Rambo jenom září:-) bohužel taky viděno s angl. titulema.Lenzi rozhodně stojí za prozkoumání. Je to obratný režisér který se pohyboval v mnoha vodách. Kanibalové , duchařiny , nejlepší poliziesca s Milianem , gialla (především Spasmo a trilogie s Carroll Baker) , komedie a třeba trash Velký útok zombies kde Huga Stiglitze prohání zuřivý zombíci:-) Své si najde skutečně každý :-)

    OdpovědětVymazat