středa 21. srpna 2013

PLAN 9 OF OUTER SPACE (1959)

Včera jsem podruhé koukal na Burtonova Eda Wooda, což je film, který v člověku prostě probudí touhu ty šílené Woodovy filmy vidět. Nejhorší film všech dob! To musím vidět! No, teď si říkám, že bych přišel jenom o to, že jsem viděl, jak přesně film vypadat nemá. Už jenom scénář. Já si říkám, jestli to vůbec mělo nějaký děj. První hodinu se vlastně jenom mluví o tom, že kolem lítaj létající talíře. Chvíli jsme u vojáků, chvíli jsme u mimozemšťanů, chvíli jsme u pilota, který bydlí vedle hřbitova, a chvíli jsme na hřbitově, po kterém se procházejí tři mrtvoly. Pak si Wood uvědomil, že mu došel archivní materiál, takže by se mělo něco začít dít, tak na hřbitov pošle vojáka, policajta a pilota, aby to s nima rychle skoulel a mohlo to skončit. Co to má bejt? Navíc když se pozemšťani setkají s mimozemšťany, tak jsem tak nějak byl na straně mimozemšťanů. Zaprvé mají komiksový oblečení s blesky ("Vy nosíte uniformu své země, já nosím uniformu své!"), zadruhé dva ze tří lidí jsou pěkný hovada - nahlížená jako hrdinové. Pak se všichni poperou, papírové létající talíře shoří a je konec. Že dialogy stojí za míň než za starou belu (hlavně, když si povídají policajti, hrobníci a pod.), to je samozřejmý. Laciný triky typu poklice místo lodí mi nevadí, ono s tak mizivým rozpočtem to tehdy šlo těžko udělat líp, stejně tak opravdu mizerné kulisy, ale některý chyby jsou opravdu k smíchu. Kromě toho, že "dvojník" Bely Lugosiho (tj. člověk, který mu ani trochu není podobný) si nasazuje plášť a málem zboří umělej hřbitov, mě nejvíc rozsekal stín, který kapitán vrhá na nebe. Taky jsem asi čtyřikrát napočítal zopakování toho samého archivního záběru Lugosiho chodícího po hřbitově. Ani žádní herci, kteří by nebyli směšní, se tady nevyskytují. Tor Johnson je dobrej až jako strašidlo, jako policajt je naprosto příšernej. No, dobrej... 95% všeho vlastně dělá už jeho vzhled. Vampira jenom chodí sem tam a nic víc nedělá. A Bela Lugosi v tomhle filmu vlastně nehraje. Celkově, jako horor to naprosto nefunguje, jako sci-fi taky ne. Ani jsem se moc nebavil, jak jsem doufal. Rozhodně je to šíleně špatnej film. Ale říkám si, že označit ho jako ten bezpečně nejhorší je až příliš smělé. Na to těch opravdu blbejch filmů existuje až moc. 3/10 
a.k.a. Plán 9
Režie: Edward D. Wood, Jr.
Hrají: Tor Johnson, Vampira, Gregory Walcott, Criswell, John Breckenridge, Bela Lugosi
USA 1959

6 komentářů:

  1. Ahoj. Na co to prosímtě koukáš... podívej se konečně na Nové ruce ďábla.. tuhle to šlo v TV a zvedlo mi to náladu :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Wood je klasik :D A Burtonův film o něm je výbornej a taky mi zved náladu :) Ty ruce ďábla si taky někdy najdu.

    OdpovědětVymazat
  3. Když jsem po tom skvělým Burtonově filmu viděl "Plán 9", taky mě krapet zklamal, ale viděl jsem nesrovnatelně větší příšernosti (s nesrovnatelně vyšším rozpočtem). Zkus "Robot Monster", ten je vtipnější. Hraje v něm i George Nader, pozdější Jerry Cotton.
    A i s mizernejma trikama se dá natočit senzační film. Taková "Dark Star" (vyšla u LK) je fakticky něco nepopsatelnýho. Sice ten film museli John Carpenter s Danem O'Bannonem citelně natáhnout, aby mohl do kin, ale to finále s monologem bomby č. 20 opravdu nemá konkurenci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ono stačí podívat se na film Zdeňka Trošky nebo na indiánku s Mitičem, to jsou mnohem horší filmy :D Jerryho Cottona neznám, ale Robot Monster vypadá vtipně. Dark Star by taky moh bejt zajímavej film.
      On rozpočet není jasnej ukazatel kvality. Stačí se kouknout na špagety. Demofilo Fidani (Ed Wood spaghetti westernu ;) ) točil příšerný filmy s mizerným rozpočtem. A stranger in town a The Stranger returns s Tonym Anthonym vznikly za srovnatelný prachy a jsou to dobrý filmy, nedávno jsem je viděl znova a dost jsem se bavil.
      A když se podívám i u nás, tak nedávno jsem viděl film Tajemství velkého vypravěče o Alexandru Dumasovi, což je sice zase úplně jinej žánr, ale řek bych, že ten film natočili i za míň peněz. Výprava je dost laciná a všechno se odehrává v interiérech. Ale scénář a hlavně herecký výkony z toho dělaj dost dobrej film.

      Vymazat
  4. bohužel na uložto je nějaký ne moc povedený tv rip, prokládané řádkování a ořezaný obraz. Co jsem si nahrál z TV, když to před měsícem šlo, je neskonale lepší a je z toho i lepší celkový dojem. Bohužel nemám začátek. A jinak, jak jsem už jednou psal, není to kopírování nebo napodobování (někdo to tak bere a pak s tím má problém), je to natočeno z pocty a jako připomínka a poděkování svému vzoru, natočené s lehkostí a na nic si to nehraje, žádný velký biják :) Najdeš tam i odkazy na Dva výtečníky, Kdo najde přítele najde poklad atd. (prostě Barboni). Takže známé gagy, gesta, grimasy, pomrkávání, hlášky (myslím že Riccardo Pizzuti: "...toho nechte mě, rád si to rozdávám s těma velkejma...") :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tinny: Mně přijde, že lidi, co nahrávaj z televize, nahrávaj jenom to, co nehledam :D Já sám bohužel tu možnost nemám. Ale třeba na jaře běželo pár francouzskejch filmů, Belmondo a další, a to tam nahráli. Sicilskej klan s původním dabingem, co běžel v červnu, tam není. Film s Budem Spencerem a Francem Nerem z roku 2009, kterej běžel někdy v červenci (a neviděl jsem to), tam taky není. Co se dá dělat :D Budu si muset vystačit s tou starou nahrávkou.

    OdpovědětVymazat