sobota 13. dubna 2013

BANDOLERO! (1968)

Viděl jsem to kdysi zhruba ve stejné době jako Sedm statečných, a proti Statečným mi to přišlo přehnaně drsné a nudné. Nelíbilo se mi to. Tenkrát jsem ještě nebyl "zkažený" špagetami, takže scény opakovaných pokusů o znásilnění Raquel Welch, nebo mexických banditů sekajících mačetami lidi projíždějící na koních mi přišli až moc drsné. Byl jsem zvědavý, jak to bude vypadat po letech.
A jsem zklamaný. První půlhodinka sice je celkem zábavná a zajímavá, ale pak už je to jenom schématická nuda s předvídatelným dějem o ne tak špatných banditech, krásné unesené vdově, která se samozřejmě do toho mladšího zamiluje, a jejich zarputilém pronásledovateli. Krom toho, jak byla Raquel Welch v Hannie Caulder celkem sympatická, tak tady byla protivná jak činže. Stejně tak nemusím Deana Martina, takže ústřední pár u mě naprosto neboduje. Zato James Stewart je sympaťák a jeho slušný zloděj nemá chybu. Stejně tak George Kennedy jako zamilovaný šerif, který to hraje tak, že mu tu Welchovou prostě člověk přeje. Ale Martin je opálenej tvrďák s bouchačkou, vlastně takovej Robin Hood, takže je jasný, že George je bez šance. Je teda fakt, že Stewart a Martin jsou pro svoje role až moc staří. Podle logiky děje by Stewartovi mělo být asi třicet, Martinovi tak o 5 let míň. Stewartovi bylo 60, Martinovi 51. Kennedy je ve věku, v jakém by jeho postava být měla, ale měl by být starší, než Stewart. Ale jasný, zaručený hvězdy Stewart a Martin určitě přitáhly do kin víc diváků, než by zvládli nějací mladí začátečníci. K tomu obnažená záda a velké výstřihy Raquel Welch, takže film musel bejt úspěšnej. A to násilí? Mně přišlo navíc. Vůbec ti Mexičani mi přišli úplně navíc, stačil by spor banditi vs. šerif, konec byl naroubovanej úplně zbytečně, jenom aby byla nějaká akce. Kromě první půlhodiny, hudba, Stewarta, Kennedyho a krásné krajiny (ačkoli mám dojem, že ve všech amerických filmech je Mexiko líčeno jako nehostinná poušť, což je možná částečně pravda, nevím, nebyl jsem tam, ale určitě to neplatí pro celé Mexiko) se mi to moc nelíbilo ani teď. 6/10
Režie: Andrew V. McLaglen
Hrají: James Stewart, Dean Martin, Raquel Welch, George Kennedy, Andrew Prine, Will Geer, Clint Ritchie, Denver Pyle, Harry Carey Jr., Jock Mahoney
Hudba: Jerry Goldsmith
USA 1968 

6 komentářů:

  1. Zvláštní, že zmiňuješ Sedm statečných, protože my jsme měli Bandolero nahraný na kazetě právě za širokoúhle odvysílanou, titulkovanou verzí "statečnejch". Taky mi tehdy přišlo trochu drsnější a ne tak dobrý jako El Dorado nebo Velká země, takže jsem ho v dětství neviděl tolikrát. Ale v paměti mi utkvělo a zpětně jsem ho docenil. I přesto, že Mexikáni jsou tam opravdu k ničemu, Welchová mi byla sympatická jenom ve Zvířeti a finále je vyloženě béčkový. Stewart je ale absolutně fantastickej, zvlášť v českým znění. Znám ale jenom dabing z počátku 90. let, tak nevím, o kolik je ten novější slabší.

    OdpovědětVymazat
  2. No já to viděl v roce 2006, když běžela na ČT v létě série westernů počínající právě Sedmi statečnými (s tím novějším dabingem), pak byla Velká země, právě Bandolero, Kapsy plné dynamitu (to jsem tehdy neviděl, protože podle fotky v novinách to vypadalo jako blbost), pak tuším Rio Bravo, "oba díly" Butche a Sundance, Hombre, mám dojem, že ještě Jízda vysočinou a asi ještě něco. Dabing znám taky jenom starší se Švehlíkem jako Kennedym, a tam Welchová má strašně protivnej hlas, ale v originálu se snaží o mexickej přízvuk, což je ještě horší. Dabér Stewarta mi nijak zvlášť neseděl, ale snést se to dalo. Podle nějakýho ohlasu na dabingfóru by ten novější z Novy měl bejt prej lepší (Mrkvička jako Stewart). No, nevím. Shánět ho nebudu.
    Mně Raquel byla sympatická právě jenom včera v Hannii Caulder, jinak zrovna ve Zvířeti ji moc nemusím, tam ji naprosto zastiňujou Belmondo jako Mike a Belmondo jako Bruno Ferrari :D I když v tom mokrým oblečku jí to seklo. ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Oikie,pomoz!
    Kde si stáhl Murphyho zákon?Já to stáhnul z ulož.to,ale nejde ktomu zvuk.Předem díky za odpovědˇ.

    OdpovědětVymazat
  4. Já to mám taky odtamtud a zvuk jde v pohodě. Zkontroluj si kodeky.

    OdpovědětVymazat
  5. Velice tupá otázka od velice tupého,počítačů neznalého,chalpce:co je to kodek?

    OdpovědětVymazat
  6. http://cs.wikipedia.org/wiki/Kodek
    Stáhni a nainstaluj si třeba Combined Community Codec Pack, který ti umožní bezproblémové přehrání nejrůznějších typů videí.

    OdpovědětVymazat