neděle 30. prosince 2012

RUN OF THE ARROW (1957)

K Vánocům jsem dostal DVD s filmem The Big Red One, který už jsem dlouho chtěl vidět. Ještě jsem se nedostal k tomu, abych si ho pustil, ale viděl jsem jeden z bonusových dokumentů o tvorbě Samuela Fullera. A několik jeho filmů mě zaujalo tak, že bych je rád viděl. Tohle byl jeden z nich.
Verdikt? Je to dost naivní film o muži, který nevěděl, kam patří. Určitě dost inspiroval jak Tanec s vlky, tak filmy s Vinnetouem. Ale když odmyslím všechny ty scény "nejsi Sioux ale Američan" "já nejsem Američan, jsem rebel!", tak je to docela fajn western o střetu bělochů a indiánů. Hlavní klady jsou délka, film je elkem krátký, takže nestihne začít nudit, akce není moc, ale když nějaká je, tak je výborně a syrově natočená (animované lety šípů jsou sice trochu mimo, ale líp to tenkrát asi udělat nešlo), nestrannost, sám hrdina není zrovna typický westernový klaďák, a jak mezi Indiány, tak mezi bělochy jsou parchanti, nádherná krajina, ve které se točilo, a především herecké obsazení. Rod Steiger je vynikající, Ralph Meeker vystupuje hlavně ve druhé polovině, ale je to perfektní sviňák, a navíc se v roli náčelníka objevuje Charlie Bronson - sice s šílenou parukou (ale ne tak moc jako Van Cleefovo tupé) a natřený nahnědo, nakecá toho víc, než jako Chato, ani nějak zvlášť dobře tu nehraje, ale já ho prostě ve filmech rád vidím :) Na druhou stranu, Bronson toho na svůj průměr nakecá docela dost, ale jinak film není moc užvaněný, mluví se jenom když je to potřeba. Ještě k té krátkosti - je to fajn, ale byly momenty, u kterých mi bylo trochu líto, že nejsou delší. Třeba scény se siouxským učitelem, opilým odpadlíkem se mi dost líbily. Nakonec 7/10.
a.k.a. Letící šíp
Režie: Samuel Fuller
Hrají: Rod Steiger, Brian Keith, Sara Montiel, Ralph Meeker, Charles Bronson
Hudba: Victor Young
USA 1957

Žádné komentáře:

Okomentovat