sobota 3. listopadu 2012

ROPE (1948)

Další z filmů, které se odehrávají celou dobu na jednom místě. Hitchcock něco podobného natočil o pár let později a znovu s Jamesem Stewartem (Okno do dvora), ale Provaz je jiný. Zatímco v Oknu do dvora se na vraždu přišlo až v průběhu filmu, který vypadal jako romantické drama o zvědavém invalidovi (Jirka Karásek, který poslouchá pod okny a když něčemu nerozumí, přijede se zeptat dovnitř - pardon, tohle vlastně nejsou Cimrmani), tady je vražda hned v prvním záběru (ačkoli Hitchcock film točil v dlouhých záběrech, co kamera dovolila, aby film působil plynule). Hned se dozvíme, kdo je vrah a proč byla oběť zabita. Takže celou dobu člověk jenom čeká, kdy se na to přijde (neinspiroval se tady Columbo?). Vypadá to banálně? Ne u Hitchcocka. Hitchcock přesně věděl, jak se dělá napětí, a celou dobu ho stupňuje. Stoupá nervozita už od začátku vynervovaného Farleye Grangera, stoupá nervozita i sebejistého Johna Dalla, stoupá nervozita zaskočeného Jamese Stewarta (on sám i jiní říkají, že v tom měl hrát radši někdo jiný, ale podle mě byl Stewart výborný), a hlavně stoupá nervozita diváka. Skoro jsem si až kousal nehty, a to se mi často nestává. 9/10 
PS. Když už jsem mluvil o těch Cimrmanech, tak otec oběti mi jak vzhledem tak hlasem strašně připomínal pana Pihu z Nejisté sezóny.
a.k.a. Provaz
Režie: Alfred Hitchcock
Hrají: James Stewart,  John Dall, Farley Granger, Edith Evanson, Douglas Dick, Joan Chandler, Cedric Hardwicke, Constance Collier, Dick Hogan, Alfred Hitchcock
Hudba: David Buttolph
USA 1948 

Žádné komentáře:

Okomentovat