čtvrtek 29. listopadu 2012

HANG'EM HIGH (1968)

Už jsem si to moc nepamatoval a ten starý článek mi vlastně nic moc neřekl, takže jsem se na to znova po letech podíval a znova to tady shrnu. V určitých věcech je to typický western s Clintem Eastwoodem, silně ovlivněný špagetami, na druhou stranu se docela vymyká. 
Tím hlavním důvodem je, že člověk by čekal, že Eastwood bude jakýsi šerif - mstitel (zvláště, když nosí černou košili), který nemilosrdně hodlá odpravit všechny, kdo se ho pokusili zabít. A ono to tak není. Clint chce, aby bylo učiněno spravedlnosti zadost, ale odlišuje se od záporáků tím, že ji nebere do vlastních rukou. Naopak chce, aby byli řádně odsouzeni. Jenže v tom je ten háček, protože hlavní konflikt filmu není mezi Clintem a lynčující ''ligou spravedlnosti'', nebo jak tu skupinu nazvat, ale mezi Clintem a soudcem, protože Clint má o spravedlnosti poněkud jiné představy. Takže film se snaží o hlubší náhled do místa, kde zákon představuje jediný člověk se všemi klady a zápory. Aby to bylo zajímavější, tak soudce není zlosyn, který jménem ''zákona'' despoticky ovládá teritorium a věší, koho se mu zachce, ale spravedlivý a vlastně nešťastný muž, na kterého to je prostě moc.
A kromě klasického westernového tématu šerif honí padouchy a snahy o zamyšlení nad právem a zákonem tu ještě máme záhadnou ženu a z toho plynoucí milostný motiv. Tahle tři témata se bijí a jedno druhé zatlačuje do pozadí, čímž je naštěstí nejvíc upozaděno téma milostné, které je tak trochu navíc, ale téma westernové, které v první polovině převažuje, je téměř zcela zatlačeno v té druhé. Tím pádem konec vyzní trochu do prázdna. Když jsem film viděl poprvé, tak mi to docela vadilo a druhá polovina mi přišla nudná. Dneska mi naopak přišla celkem zajímavá, ale ten konec moh být stejně westernovější. 
Co se týče herců a podobně, Clint hraje tak trochu Mirka Dušína převlečeného za Monca - v jeho podání mu to ale člověk vezme. Z dalších herců je asi nejpřesvědčivější Pat Hingle jako soudce, za zmínku stojí i Inger Stevens v roli té záhadné dívky. Mezi záporáky kromě Eda Begleyho coby náčelníka vyniká především Bruce Dern v jedné z těch rolí, které pak zparodoval v Podporujte svého šerifa!. Mladého Dennise Hoppera v roli šílence bych asi nepoznal, Ben Johnson má naopak příliš malý prostor a objevuje se jenom na začátku. Co se týče hudby, i když občas byla příliš dramatická, hlavní téma se mi docela líbí. Výtky mám ale k celkovému zpracování, protože film na mě občas působil až moc jako televizní - svícením, kulisami, a dalšími věcmi. Celkově teda 7/10. Jinak plánuju znova zkouknout všechny Clintovy westerny, co už si nepamatuju - to znamená asi všechny kromě Joe Kidda a dolarovek (Kidda ne, ale dolarovky zopakuju určitě taky ;) ).
a.k.a. Pověste ho vysoko
Režie: Ted Post
Hrají: Clint Eastwood, Pat Hingle, Inger Stevens, Ed Begley, Bruce Dern, Ben Johnson, Dennis Hopper
Hudba: Dominic Frontiere
USA 1968

Žádné komentáře:

Okomentovat