sobota 4. srpna 2012

RAIDERS OF THE LOST ARK (1981)

 
Ze všechno, na čem se kdy Lucas podílel, stejně vždycky budu mít nejradši Indianu Jonese. První díl jsem viděl poprvé asi ve stejné době jako ten kousek čtyřky Star Wars (myslím, že tenkrát byl Indiana v televizi u nás vůbec poprvé a Nova na to vysílala upoutávky, kde Jones běžel metrem a za ním se valil obrovský kámen). A narozdíl od SW mě to ihned vzalo. Žádní pípající roboti cestující pouští. Žádné vybuchující kosmické lodě. Prostě pár chlapů v džungli, hned od začátku je největší sympaťák na scéně a hned od začátku samá napínavá akce. A narozdíl od nové verze Hana Sola, Indiana dodnes střílí první. K tomu banda nácků v čele s gestapákem s vizáží Petera Lorreho (původně to měl hrát Klaus Kinski, ale nelíbil se mu scénář), skvělá Williamsova hudba s nezapomenutelnou znělkou, a asi nejsympatičtější ze všech "Jones-girl".  9/10
P.S. Přiznám se, že nic jiného od Spielberga, než čtyři Indiana Jonese (dobře, tři Indiany Jonese a to pokračování, chcete-li) jsem neviděl (a je mi docela protivnej tou svojí pověstí "nejlepšího režiséra všech dob"), ale minimálně první a třetí díl se mu sakra povedly. Chrám zkázy taky není špatnej, ale Jonesovi společníci jsou na zabití oba, a červy a jiné bezobratlé živočichy nemusím. Ke Království křišťálové lebky se radši vyjadřovat nebudu, naposledy jsem to viděl v kině a vzhledem k předešlé konzumaci párku nevalné chutě jsem zažíval úplně jiné pocity, s filmem nesouvisející.
a.k.a. Dobyvatelé ztracené archy
Režie: Steven Spielberg
Hrají: Harrison Ford, Karen Allen, Paul Freeman, Ronald Lacey, John Rhys-Davies, Alfred Molina, Denholm Elliott, Anthony Higgins
Hudba: John Williams
Scénář: George Lucas, Lawrence Kasdan
USA 1981

5 komentářů:

  1. Mě ta čtyřka ani neurazila. Má pár příšernejch pasáží, ale jako celek ji mám malinko radši než Chrám zkázy. Ovšem Dobyvatelé jsou perfektní a Karen Allenová se mi v nich taky moc líbila. Jenom ten film musím slyšet s dabingem Ladislava Freje, protože bez jeho hlasu a hlášky "Adios, blbečku" to prostě není ono.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  2. Mě taky přišla celkem fajn, i když ti mimozemšťani na konci už byli až příliš. Nekomentuju to právě proto, že si spíš pamatuju, jak mi bylo blbě. :)
    Já jsem zvyklej na nováckej dabing Štěpničky (kterýho jinak nemám rád), s Frejem jsem slyšel ukázku (z VHS dabingu, ne z původního) a moc se mi to nelíbilo. "Adios, blbečku" říká Štěpnička taky. Říká Frej něco když zastřelí toho chlapa s mečem? (Štěpnička procedí mezi zuby "Jdi do hajzlu")

    OdpovědětVymazat
  3. Tuším, že v kinodabingu řekne, že na tohle nemá čas a v tom VHS-kovým je zticha. Štěpničku mám jako dabéra rád hodně, ale Frej se Fordovi tím svým otráveným hlasem blíží opravdu dost. Stejně se ale u každýho budou jeho preference odvíjet podle toho, jakej dabing viděl jako první, s tím se nedá nic dělat.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak ne, kecal jsem. V tom původním ho Indy taky posílá do hajzlu.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli někdo nevlastní DVD Indiana Jonese první tři díly s dabingem od TV Nova. Už velmi dlouho sháním Indiana Jonese právě s tímto dabingem, který je podle mě nejlepší, ale pořád se mi ho nedaří nalézt. Za DVD jsem ochoten i zaplatit. Předem děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat