neděle 29. července 2012

A NEW HOPE (1977)

 
Jedna z těch starých sci-fi bizarností, o kterých jste v životě patrně neslyšeli. Podivná stvoření ve vzdálené budoucnosti, létající stroje, pompézní hudba a další šílenosti.
Ne, teď vážně. Přiznám se, že doteď jsem nikdy ani jeden díl Star Wars neviděl celý. Kdysi dávno jsem viděl v televizi kousek právě této epizody, kterou jsem coby asi osmi- nebo devítiletý capart shledal velice nudnou a brzy vypnul. Od té doby jsem si pamatoval Star Wars jako sci-fi nudu, která je bůhvíproč kultem. Teď jsem se podíval na původní trilogii na doporučení kamarádů - fanoušků, a po letech musím uznat, že to má šťávu. Tu část, kteru jsem jako mrňous vzdal, jsem sice málem vzdal tentokrát taky (jak dva roboti, z nichž jeden žvaní a druhý pípá jedou pouští), ale od chvíle, kdy se objevil sir Alec Guinness, a krátce po něm i Harrison Ford a Žvejkal už to byla až do konce zábava. To nejlepší ze staré trilogie to sice zdaleka není (třeba vztahy mezi postavami mi přijdou podivné, hlavně rychlá a náhlá změna postoje princezny k Lukovi, a Darth Vader na mě v tomhle dílu nepůsobil nijak moc zlověstně), a sci-fi sice pořád není zrovna můj oblíbený žánr, ale i tak je to celkem fajn film. 7,5/10
a.k.a. Star Wars: Epizoda IV Nová naděje, Hvězdné války, Star Wars: Episode IV - A New Hope
Režie: George Lucas
Hrají: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing, Alec Guinness, Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, David Prowse, James Earl Jones
Hudba: John Williams
USA 1977

31 komentářů:

  1. a neodehrává se to spíš kdesi v daleké galaxii před dávnými časy? :-D

    T.

    OdpovědětVymazat
  2. No jo vlastně. Já nejsem žádnej fanda sci-fi, tak všechno kde jsou vesmírný lodě házím ze zvyku do budoucnosti. :)

    OdpovědětVymazat
  3. no ono to taky není moc sci-fi, je to spíš pohádka nebo fantasy (a hodně to připomíná Hidden fortress). A kult je to proto, že se to stalo kultem v době vzniku, kdy nebylo nic srovnatelného. Poctivé kamerové triky a masky, žádné počítačové animace. Taky film nebyl koncipovaný a očekávaný jako blockbuser, ale jako béčkový malý levný autorský film. I sami herci byli překvapení co z toho vylezlo. Tehdy se ve filmech nikdo nepitval jako dneska kdy sledují sekundu po sekundě jesti režisér někde udělal chybičku nebo nebo někde něco nesedí. Dnešní filmy jsou přestylované, přeumělkované, přetrikované... (a vše čím dál víc) pro mě film skončil Titanicem a Pánem prstenů. I když nemusí se mnou nikdo souhlasit.
    Tinny

    OdpovědětVymazat
  4. Vždyť to píšu, pro mě je sci-fi prakticky španělská vesnice, a jak jsou tam kosmický lodě, je to pro mě sci-fi :) Ale s fantasy to má určitě taky hodně společnýho, dost je to myslím inspirovaný řeckou mytologií.
    Co se týče triků, tak i přes pohyby různých postav jako z Cesty do pravěku se mi po trikové stránce líbí víc stará trilogie. V nové mě zvlášť iritují počítačové výbuchy, zlaté hořící miniatury :) A Yoda taky vypadal líp jako loutka.

    OdpovědětVymazat
  5. Co se těch efektů týče, tak taky záleží na tom, na kterou verzi původní trilogie se koukáš. Jediným Lucasovým pozdějším "upgradem", kterej schvaluju, je přidaná scéna s Jabbou v PRVNÍM dílu (názvy "Star Wars: Epizoda XY - Bla bla bla" odmítám:-) Podle tvejch screenů to ale vypadá, že sleduješ verze s Lucasovými pozdějšími výplachy (dinosauři, Greedo vystřelí po Hanovi, Vaderův růžovej meč atd.). Úplně původní film totiž do znovuuvedení v 81. roce neměl číslo epizody a podtitul. Jinak jsem z toho filmu byl jako malej naprosto stejně zklamanej jako ty. Trochu jsem pookřál, až když jsem viděl Impérium (a později opětovně nas*al, když jsem viděl Skrytou hrozbu).
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  6. Asi to bude ta novější verze. Scéna s Hanem a Greedem mě zklamala, říkal jsem si jak by bylo cool kdyby prostě seděl, kecal, a najednou (bez toho že by ukázali jak vytahuje bouchačku) ho zničehonic odprásk. Jinak Vader má červenej meč, ne?
    Jinak dneska jsem dokoukal celou sérii, tak můžu zodpovědně říct, že Impérium je nejlepší z celý série (a Skrytá hrozba nejhorší). Nová trilogie je celkově slabší než stará, ale dvojku dost nahoru táhne Christopher Lee a trojku bezvýchodná temná atmosféra. Přemejšlel jsem že bych ke každýmu dílu udělal článek, nebo zbytek shrnul v jednom, ale prakticky až na to, jak mě srali Ewoci, Jar Jar Binks a milostná zápletka ve dvojce nemám moc co dodávat. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Podle toho, co jsem četl a viděl na screenech, ten meč mu zrůžověl až ve verzi z r. 2004 díky čachrům s barvama a kontrastem a možná se to týkalo jenom Návratu Jediho: http://www.movie-censorship.com/report.php?ID=768175.
    Jinak ta scéna s Greedem a Hanem v originále proběhla přesně tak, jak jsi popsal. Naneštěstí ty původní verze existujou pouze v přepisech z laserdisků. Mně osobně ta kvalita stačí bohatě, ale na plazmě nebo LCDčku bych je opravdu vidět nechtěl.
    Skrytá hrozba mi úplně znemožnila sledování těch dalších dvou dílů. Nenávidím ji a zdaleka za to nemůže jenom Jar Jar Binks.
    Impérium mám moc rád, protože tam není tak často ten pozlacenej idiot, Leia se nepromenáduje v nemocničním hábitu a příběh je o něčem a má víc linií. Škoda, že to nejlepší z něj další díl zabil a z Lukea mávnutím proutku udělal Jediho, i když se jim posledně vyprdnul na výcvik. Ewoci, další Hvězda smrti, Vaderovo předsmrtný selhání - to už jsou v porovnání s tím spíš drobnosti.

    OdpovědětVymazat
  8. P.S.: Vřele doporučuju Brooksovu parodii Vesmírná tělesa, ideálně s dabingem ČT (s pány Postráneckým, Donutilem a Vinklářem).

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to Lucas posral, že to takhle změnil (Han vs. Greedo). A ano, kontroloval jsem to a minimálně v šestce má Vader růžovej meč a na konci mám změněnýho ducha Darth Vadera.
    Skrytou hrozbu asi jako jedinou už nikdy nechci znova vidět a taky za to nemůže jenom Jar Jar (to, že malej parchant omylem zlikviduje vesmírnou loď a tím ukončí bitvu mě příšerně nasralo. Navíc Ewan McGregor mi v tomhle díle připadá že hraje úplně jinou postavu, než jakou hrál Guinness). Klony už ale zdaleka tak infantilní nejsou, akorát člověk musí přetrpět scény "Anakin miluje Padmé, Padmé miluje Anakina, ale nemůžou spolu bejt, protože blablabla". Naštěstí je tam ten Lee. Pomsta Sithů, jak jsem psal je hodně temná, a myslím, že je o dost lepší, než šestka. Mimochodem, asi mi to nebudeš věřit, ale jeden kamarád mi doporučoval, abych koukal od jedničky, s tím, že je podle něj nejlepší a Jar Jar je jeho oblíbená postava.
    To vyprdnutí na výcvik a návrat k Yodovi s tím, že "výcvik už je u konce", hodně pomalej rozjezd a nová Hvězda smrti mi kromě Ewoků na Návratu Jediho taky hodně vadí. Ale v poslední verzi dokonce snad Vader při zabíjení Luka zařve "Nééé!", což už mi přijde hodně mimo. "Naštěstí" jsem to sledoval s dabingem s Bohumilem Švarcem, kde to dávno ještě nebylo.

    OdpovědětVymazat
  10. Já tu Skrytou hrozbu zkusím shrnout:
    1) On ten Jar Jar vlastně ani není tak otravnej jako C3PO, ale zato je tam furt.
    2) Herci nemaj co hrát, protože není s kým - všude kolem samej pixel.
    3) Malej Anakin - bez komentáře.
    4) Kecy, kecy, kecy a zase kecy.
    5) Lucasova záliba v asexuálních ženskejch oblečcích tady postihla Portmanovou - to se taky nedá odpustit.
    6) Tímhle už si nejsem tak jistej, ale pokud mi paměť slouží, tak se Anakin "vyskytl" podobně jako Ježíšek.
    7) I sebevětší idiot si dovede spojit Sílu s náboženstvím, tak proč sem, u všech Jediů, Lucas cpal vysvětlování její vědecký podstaty?
    8) Od tohohle filmu jsem nepozoroval žádnej vývoj v počítačovejch tricích. Asi jim v Hollywoodu definitivně došlo, že i ten největší hnůj může mít úspěch, když mu udělaj pořádnou reklamu. Přesně od tý doby taky nenávidím CGI.
    9) O to víc jsem překvapenej, že jediná scéna, která se mi docela líbila, byl ten závod, kde snad nebylo "živý" vůbec nic.

    Nikomu to samozřejmě nenutím. Je to přece jenom pohádka (nebo fantasy/sci-fi, toť fuk) a pokud tenhle film někdo viděl jako první v pořadí, tak se vůbec nedivím, že ho má nejradši. Ze stejnýho důvodu mám zase já nejradši původní dabingy starý trilogie, i přes ty jejich Žvejkaly, odpojený naváděcí štíty a mizernej zvuk Impéria a Jediho (protože tyhle dva vznikaly až pro VHSky).

    OdpovědětVymazat
  11. 1) Mě víc sere Jar Jar, u C-3PO mě uklidňovalo, že v nejhorším ho vypli.
    2) Neeson mi i přesto připadal docela dobrej a prakticky jediný pozitivum v tom filmu.
    5) Mě ty asexuální kostýmy nijak nevadí, ale ve dvojce má Natalie na sobě občas docela zajímavý věci ;)
    6) Jo, to tam je. Tomu jsem se smál :)
    7) Bylo to zbytečný, ale neinteligentům se to líbí, protože tomu nerozumí.
    8) Jak jsem psal předtím, zlatý miniatury :)
    9) Mně se závod nelíbil, přišel mi v ději celkem zbytečně dlouhej a zdržující.

    Já to sledoval s tím druhým dabingem, zvuk mi nevadil a naváděcí štíty si nepamatuju. Žvejkal je fajn překlad podle mě :) Určitě se mi to jméno líbí víc než Chewbacca. Hlavně mi na tom vadí obsazení některejch rolí a výslovnost 3PO jako "Slípijo". Taky překlad nevypadá moc dobře. Ale patetickej a vlastně nesmyslnej je i správně přeloženej dabing nový trilogie, takže je to v podstatě jedno. Jak píšeš, je to pohádka a nemá cenu se v tom nějak pitvat. Když v tom někdo vidí hluboký moudra, je to jeho věc, ale asi by ho měli hlídat.

    OdpovědětVymazat
  12. K tomu už není co dodat. Snad jenom to, že když se s tou Natálkou Lucas nakonec polepšil, tak těm dvěma filmům asi dám ještě šanci. Podědil jsem před nějakou dobou pár kazet a minimálně tu dvojku tam mám. A co se týče toho překladu, tak mi došlo, že jsem tak trochu kecal - jako první jsem totiž Hvězdný války a Návrat Jediho "viděl" knižně. Teď už se vypnu, abych nebyl jako ten kretén Jar Jar ;-) Čau.

    OdpovědětVymazat
  13. Jak jsem psal výše, první film vznikl jako nízkorozpočtové béčko. Na dalších dvou si dali víc záležet.

    Po letech provedli rekonstrukci filmu z původních (mnoha, žádná už nebyla intaktní) kopií, kdy museli filmové pásy vyprat a vyčistit a pak teprve skenovat a natónovat a retušovat. Bylo to už potrhaný, špinavý a vybledlý. A když to už měli, tak v tom začali opravovt chyby a nedodělky, co tenkrát nešlo udělat nebo na to nebyly už peníze. Typicky odstraňovali černé obrysy - linky - miniatur a kamerových masek. A předělali pár postav, které měli být už dle původních záměrů mimozemského vzhledu (třeba ten slizák), ale nebyly na to peníze, tak tam dali jen člověka. A dodělali nějaké efekty a výbuchy.

    Co se dabingu týče, tak si tvůrci speciálně vymínili, jak se kdo bude jmenovat a vyslovovat, takže za to nový dabing nemůže.

    k dabingu http://www.dabingforum.cz/viewtopic.php?f=3&t=504&hilit=star+wars

    Tinny

    OdpovědětVymazat
  14. Zajímalo by mě jak vypadal Jabba když byl ještě člověk :) V šestce už ale snad byl takovej jak je tam doteď, pokud ho Lucas zase nevyměnil.
    Hlasité výbuchy ve vesmíru mě taky iritují, ale to je u snad každého sci-fi, co jsem viděl, včetně Červeného trpaslíka.

    O novým dabingu jsem jenom četl právě na dabingfóru, teď v televizi když běžel jsem nekoukal a na další dva díly nejspíš taky nebudu. Letos snad běžela v kinech Skrytá hrozba ve 3D a každej další rok by měl navazovat další film, bude to dabovaný a u starý trilogie by měli použít právě ten nejnovější dabing. Tam to Lucas hlídal. Ale do starých VHS dabingů se Žvejkalem, Ártůem a Slípijem snad nikdo nekecal.

    OdpovědětVymazat
  15. mimochodem, já své příspěvky vždy podpisuji jako Tinny, nebo T. Ostatní anonymní příspěvky nejsou moje. Ale to jen na okraj. Povídá si nás tu vícero :o)

    OdpovědětVymazat
  16. Já vím, Kubaso se asi zapomíná podepsat :)

    OdpovědětVymazat
  17. já to víc jak deset let neviděl, tak si to moc nepamatuju. Jabba... to je asi ten slizák.. tak ten byl jako normální lidská postava jen v tom prvním filmu právě. Pokud si pamatuji, byl to tlusťoch v nějakém koženém oblečku. A právě když ho předělali na slizáka, tak byl problé v tom, že ho Han obchází.. jenže tam měl mít ocas. Tak to vyřešili tak, že mu na něj Han jako šlápnul.

    K valitu dabingu hodnotit nemůžu, slyšel jsem oba, ale dlouho od sebe a nepamatuji si to. Vybavuje se mi jen to přejmenování některých postav.

    Ve své době to bylo něco nevídaného, takový film ještě nebyl, tak to prostě byl kult :) A vůbec bych neřešil, jaké to dnes je nebo není.

    OdpovědětVymazat
  18. tohle je taky věc :D http://www.youtube.com/watch?v=W9V_mlED2hI


    Tinny (to předtím je taky moje,jsem zapomněl)

    OdpovědětVymazat
  19. Zapínám se :-) Tady ho máš: http://www.youtube.com/watch?v=4Sf4eb9l__4. V komiksu ale vypadal zase ÚPLNĚ jinak: http://images2.wikia.nocookie.net/__cb57088/starwars/images/0/09/JabbaHut.jpg. Ten mám na chatě, u nás a na Slovensku ho vydal Semic-Slovart (budiž mu země lehká).

    OdpovědětVymazat
  20. Už se podepisovat budu. Omlouvám se, nedošlo mi to. Odkazy na origoš Jabbu dodatečně podepisuju taktéž.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  21. Tak nev koženém, ale kožešinovém.. skoro jsem se trefil :)

    Ano Lucas si hraje s určitými kulturními vzorci. V každém filmu má propastnou hlubinu, do které se padá, nějakou nebezpečnou potvoru, rohatí záporáci, pohádkové vzorce, a taky to jakože nábožensví (i když bych to za náboženství nepovažoval).Ta síla v tom jejich světě reálně je a funguje, tj. telekineze, telepatie atd.

    Tinny

    OdpovědětVymazat
  22. Á, tak jsem se zase spletl. Ten komiks vydal AGcomics, ne Semic-Slovart: http://sithove.blog.cz/0709/star-wars-komiksy-v-cesku. Zmátla mě ta vzpomínka na příšernej papír a nekvalitní tisk, tím byl Semic-Slovart (vydával třeba Spider-Mana, Conana, nebo Fantóma) proslulej. Fascinuje mě, jak se v tom článku píše, o jakou jde raritu: já ho koupil asi tak v 95. roce ve výprodeji za dvacku a měli jich tam kila.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem netušila, že mám doma raritu! Já to koupila před pár lety za nějaký celkem směšný peníz v antikvariátu, a hlavně jako ukázkový příklad špatného překladu... je to tak blbej překlad z angličtiny, až je to vtipný. :-)

      Vymazat
  23. Původní Jabba je zajímavej :) Ale v Návratu Jediho snad už při premiéře byl příšera, ne? Mimochodem, někde jsem četl, že jeho jméno pochází z českých slov žába a had (=> Jabba the Hut), protože tyhle dvě zvířata připomíná.

    Tinny: Lego filmečky jsou vůbec zajímavý. Viděl jsi na youtube Lego Sedm Statečných? Pokud se dobře pamatuju, byla to docela sranda. http://www.youtube.com/watch?v=GJWCR0x8-Rg A klip k Bohemian Rhapsody od Queen stál taky za to.

    OdpovědětVymazat
  24. Jo, v Návratu Jediho už byl v celý svý kráse. Jestli mě paměť neklame, ta původní verze scény s Jabbou z 1./4. dílu (jak kdo chce) byla jenom test a s jejím zařazením do finálního sestřihu se nepočítalo. Musel bych se mrknout do jednoho dokumentu o vzniku spešl verze z 97. roku, kterej by se mi měl válet na chatě na kazetě. Odtamtud si taky toho originál Jabbu pamatuju.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  25. Za těch Sedm statečných moc děkuju. Zrovna na ně koukám a jsou naprosto skvělý:

    "Sorry, boys, there'll be no funeral."

    "Why not? He's dead, ain't he?"

    "Yeah, but some people're objecting. Most folks around here are Lego, this dead guy was Playmobil." :-D

    OdpovědětVymazat
  26. No, tak jsem Epizodu 2 nakonec dal a ty dialogy mezi Padmé a Anakinem jsou fakt jako z Esmeraldy. Pubertální Anakin mi vadil snad ještě víc než jako malej fracek a C3PO mi taky radost neudělal. Jinak to je opět příšerně přeplácaný a všichni skáčou a padaj jak nějaký blechy. Ani chudák Yoda se nakonec nedrží svý věty: "Já o tom meditovat budu." Hudba hraje tak často, až ztrácí veškerej účinek, ale na CGI si stěžovat nebudu, poněvadž VHS kvalita mi to zlo naštěstí milosrdně zakryla. Ovšem před Leem smekám, když dokázal hrát důstojně i v takovýhle videohře. Fakt jsem mu fandil. Hmm, tak to vypadá, že novou trilogii na milost nevezmu, ale o ždibec lepší než Skrytá hrozba to bylo, to je fakt.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  27. Jak to tak čtu, tak zjišťuju, že mě Lee a Natalie zřejmě tak zaujali, že jsem si pamatoval jenom to lepší. Teď si vybavuju i fracka Anakina, malýho Fetta, záchranu matky a podobný blbosti. Hudba hrající furt je nešvar snad každýho současnýho filmu, ale Williams má aspoň nějaký melodie, takže se dá přežít, narozdíl od toho hučení v Batmanech a spol. CGI mi asi nejvíc vadilo když byli někde u toho jezera, prej "tady je tak krásně" a krajina kolem jasně počítačová :D A počítačovej Yoda je taky blbej, jak jsem psal někde nahoře, zlatá loutka. Sice by se tak nenaskákal, ale třeba by byl ten souboj o to zajímavější.

    OdpovědětVymazat
  28. Jak jsi ale psal prve, výrazně ubylo infantility, což se mi taky líbilo. Kdyby si tentokrát dal Lucas víc záležet na dialozích než na efektech, mohlo to bejt velice slušný, ten příběh na to měl. Ani jeden z těch dvou filmů nemám rád, ale rozdíl je v tom, že Hrozbu nenávidím, kdežto na Klonech bych nějakou tu suchou nit našel.
    Kubaso

    OdpovědětVymazat
  29. Tak a po tom už se nedá nic dodat, takže to dorovnám na třicítku a zavírám to tady :)

    OdpovědětVymazat