čtvrtek 8. srpna 2019

THE GODFATHER (1972)

1.7.2009: První jsem četl Puzovu knihu. Takže nechápu, jak se někomu může víc líbit film, kterej trpí stejnejma chybama jako dnešní adaptace bestsellerů. Práva a dohlížející autor nedovolují scénáristům cokoli z knihy pozměnit, leda něco potom vypustit. Takže spousta věcí je nedořešených, oproti knize. Vraždy při křtinách jsou sice nejsilnější scény, ale člověk se pomalu nedoví, kdo byl vlastně zabit a proč. Postava se ukáže jednou a za hodinu ji zabijou a divák už si nepamatuje o koho šlo. Navíc tu chybí moje nejoblíbenější část z knihy, Vitovy začátky. Mojí nejméně oblíbenou část, Michael na Sicílii sice moc neroztáhli, ale mohli ji zkrátit. Stačila by jedna scéna s tím, že mladej je na Sicílii a dál se věnovat americký části. No, ale zase abych to jenom nepomlouval, Brando, Pacino a spol. jsou mistři a povedla se i hudba (Nino Rota). Další dva díly už si asi neseženu, přestože ve trojce hraje můj oblíbený Eli Wallach.

8.8.2019: Napodruhé se mi film líbil o dost víc. Možná je to tím, že jsem knihu četl naposledy strašně dávno, takže jsem už neměl tendence srovnávat. A najednou jsem se i lépe vyznal v postavách, byť o některých jsem se i tak nic moc nedozvěděl, nebyly ale tak důležité. Prve jsem si stěžoval, kolik toho ve filmu chybí, teď jsem měl pocit, že je tu toho zase strašně moc navíc. Klidně to mohlo být o tři čtvrtě hodinky kratší a nic by se nestalo. Ne, že bych se vyloženě nudil, ale občas to prostě šlo strašně pomaličku, a některé dějové linky neměly pro děj takový význam. Mluvím hlavně o sicilské pasáži, která sice není vůbec špatná, ale ve filmu by mi nechyběla. Na druhou stranu závěr je vynikající.
Co se týče hereckých výkonů, v drtivé většině jsou špičkové. Al Pacino, Robert Duvall, James Caan, ale třeba i Al Lettieri jsou jednoduše výborní a byla radost je sledovat. Trochu jsem, přiznám se, měl problém s Brandem, z kterého jsem měl pocit, že občas za něj víc hraje maska, nebo se naopak on maskou nechal unést? Jsou scény, v kterých je skvělý, jsou scény, kde mi jeho výkon zase tolik nesedl. No a pak jsou tu neherci, v některých případech dokonce dosazení mafií, a ti jsou slabší než zbytek. Hlavně mluvím o představitelích Lucy Brasiho a Carla Rizziho, který zvláště ve scénách hádek s manželkou působí silně nepřesvědčivě. Navíc vypadá trochu jako Harvey Keitel, takže je škoda, že to nedali jemu.
Mafiánská témata nejsou zrovna moje nejoblíbenější, Kmotr je ale taková klasika, že by ji měl rozhodně vidět každý. Dokonce už mám tentokrát i chuť podívat se někdy na další dva díly. Nemyslím si ani zdaleka, že je to jeden z deseti nejlepších filmů všech dob, ale už je mi jasné, proč ho tak někdo může brát. 8/10

a.k.a. Kmotr
Režie: Francis Ford Coppola
Hrají: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Diane Keaton, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Marley, Richard Conte, Al Lettieri, Talia Shire, John Cazale, Simonetta Stefanelli, Angelo Infanti, Franco Citti, Corrado Gaipa
Hudba: Nino Rota
Podle knihy Maria Puza
USA 1972

1 komentář:

  1. Dobrá recenze i zhidnocení. Jenom k té sicilské pasáži - byla důležitá pro Michaelův charakter, ale je pravda, že ji mohli pokrátit.

    OdpovědětVymazat