pátek 3. dubna 2009

LES MORFALOUS (1984)

Když jsem viděl Mrchožrouty poprvé, čekal jsem naprosto jiný film. Podle komentářů z čsfd mělo jít o variaci na Kellyho hrdiny, tak jsem se těšil na cool vojáka Belmonda, drsného seržanta Constantina a především spoustu akce a tak podobně. Plakát mě v tom ještě podpořil. Jenže on tam sice je cool legionář Belmondo a drsný seržant Constantin, ale rozhodně se nejedná o klasický válečně-dobrodružný film, kde se parta správných chlapíků vydá za nebezpečným úkolem a chrabře pobije všechny nepřátele. Místo toho jde o konverzační hru několika postav o obrovský náklad zlata v obleženém městě. Takže většina akce se odbude na začátku, kdy legionáři bojují s Němci o přístup k bance a pak už se spíše mluví.
Film tak jde logicky po určené cestě a příběh má vlastně blíž ke Švejkovi či Jak jsem vyhrál válku, ne k Rambovi, jak by napovídal plakát. Hlavním rysem Belmondovy postavy nejsou jeho svaly, ale jeho ukecanost, byť dojde i na bitku. dobře mu přihrávají i posraný voják Villeret či německý tankista Habich, výbornými protihráči pak jsou jak Constantin, kterého si snad ani z jiné tak velké role nepamatuju, tak mrcha Marie Laforet a její manžel Perrot.
Trochu problém je, že film graduje jaksi sestupně a po odjezdu z města už jsem měl pocit, že každá další scéna film vlastně spíše protahuje, než že by mu prospívala, byť samozřejmě, všechny byly nutné. Ale nedivím se, že film byl v době premiéry poměrně neúspěšný, právě kvůli zavádějící reklamě, a že se mi napoprvé tolik nelíbil. Ne, že by se Verneuilovi tenhle film nepovedl, to rozhodně ne, jen mu schází trochu tah na branku.
"Byl jsem nejbohatším mužem na světě. Zlato mě zničilo."
Hodnocení: 8/10

a.k.a. Mrchožrouti
Režie: Henri Verneuil
Hrají: Jean-Paul Belmondo, Michel Constantin, Marie Laforet, Jacques Villeret, Michel Creton, Michel Beaune, Matthias Habich, Francois Perrot
Hudba: Georges Delerue
Francie 1984

http://www.csfd.cz/film/32435/
http://www.imdb.com/title/tt0087742/

Žádné komentáře:

Okomentovat