pondělí 9. února 2009

ČTYŘI VRAŽDY STAČÍ, DRAHOUŠKU (1970)

Napřed jsem udělal BANG!, potom BING! a bylo to BONG!
Naprosto perfektně postavená záležitost, kde se oproti Jessii Macourek už skutečně vyřádil a Lipský to lépe natočil (než Vorlíček Jessii). Předělat průměrnou detektivku v bláznivou a pěkně černou parodii se spoustou mrtvých a jedním falešným hrdinou? Proč ne? Já si po znovuzhlédnutí tak říkal, že bych si tentýž příběh vlastně dokázal představit jako dost stylový noir. Ovšem takhle je to ještě lepší. Vtip střídá vtip, hláška střídá hlášku, mrtvola střídá mrtvolu. A hraje k tomu jazz.
Dobvý den. Chtěl bych fi podat invevát do vafeho fafofifu.
Nemá cenu psát úplně každou hlášku, byl by to dlouhý výčet. Nemá cenu vyzdvihovat každičkého herce, od Lubomíra Lipského přes geniální Ivu Janžurovou, Marii Rosůlkovou, Jana Libíčka, Františka Filipovského (coby Louise de Funese!), Karla Effu, Josefa Hlinomaze, Josefa Kemra až po gangstery Zdeňka Kryzánka, Jaroslava Moučku či Lubora Tokoše. (To geniální platí pro všechny.) Nejlepší scéna je samozřejmě gangsteři považovaní za tajné policisty v převleku za muzikanty v baru.
Kdykoli budete mít chuť někoho zavraždit, přijďte. Tady se vždycky někdo najde.
Jediné obsazení, které mi moc nesedí, je Bohdalka. Jasně, zahrála to skvěle. Ovšem Sabrina má být mimo jiné sexy a tady je problém. Nevím, jestli je to ve mně, ale jak jsem zvyklý Jiřinu Bohdalovou vnímat jako hlas Křemílka a Vochomůrky, tu vtipnou paní z Televarieté a spousty dalších pořadů a filmů, připadá mi být strašně asexuální. A vzhledem k tomu, že Sabrina se poměrně často svléká do prádla, či se pere s Ivou Janžurovou v koupelně, obě v nedbalkách, nefunguje to tak, jak má. Podle Káji Saudka měla hlavní roli hrát původně Olga Schoberová a on sám si měl zahrát kreslíře (nakonec ho hraje Jan Přeučil). Pravda, to by sice byla sexy hrdinka, ale zase by to nebylo nic moc po té komické stránce. Mimochodem na George původně Lipský zamýšlel Radka Brzobohatého, což si taky neumím představit. Jako plachého vlastence ho v F. L. Věkovi beru, ale jako roztržitý trouba?
Pošlete posily, stop. Hlavně nenápadně, stop.
Saudkovy kresby, tentokrát v barvě a mnohem více zapojené do děje, jsou samozřejmě geniální, objeví se dokonce i několik stran z nevydané Muriel (drží je Přeučil v redakci). Ty reklamy mi nikdy nepřišly moc na místě, ale "cigarety pro vaše zdraví" pobaví. Naštěstí to neruší tak moc. Posledně mě při písni zaujalo, že na závěr se objevila jedna z typických Saudkových kreslených žen - a vzápětí se objevila živá! Netušil jsem, že to byla pravděpodobně jeho manželka, podle které často kreslil. Taky jsem si vzpomněl, jak jsem v dětství podle závěrečného titulku "Pokračování příště" věřil, že existuje druhý díl :)
   
Šéfe, já bych si chtěl koupit kytáru.
Nevím, co více na tomhle filmu vyzdvihnout. Hudba je geniální, kamera je rovněž povedená, střih taky, kostýmy, výprava, všechno je tak dokonale americké, že jsem až dodnes věřil, že se film odehrává v USA - a on je to fiktivní stát Bonzanie. Je to chyba? Není. Vlastně i přes drobnější výtky výše s tím filmem nic skutečně špatně není. 10/10 Režie: Oldřich Lipský
Hrají: Lubomír Lipský, Jiřina Bohdalová, Marie Rosůlková, Iva Janžurová, Jan Libíček, František Filipovský, Vlastimil Hašek, Lubomír Kostelka, Zdeněk Kryzánek, František Peterka, Jaroslav Moučka, Lubor Tokoš, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Martin Štěpánek, Robert Vrchota, Josef Kemr, Jan Přeučil, Zdeněk Řehoř, Otto Lackovič, Jiří Lír, Viktor Maurer, Karel Augusta, Zdeněk Srstka
Hudba: Vlastimil Hála
Scénář: Miloš Macourek
Na motivy románu Nenada Brixiho
Kresby: Kája Saudek
ČSSR 1970
 
http://www.csfd.cz/film/5986/
http://www.imdb.com/title/tt0065600/

12 komentářů:

  1. jedna z mých nejoblíbenějších komedií.

    a ten plakát neznám!

    OdpovědětVymazat
  2. terryhoponozky.cz tam je spousta českejch plakátů. i k zahraničním filmům.

    OdpovědětVymazat
  3. ty jo. tam jsem kdysi byl, ale nemohl jsem zůstat kvůli vysokým cenám. teď tam mají mnohem větší výběr. a strašně moc plakátů, co neznám. a něco je fakt hustééé.

    sbírám vše s clintem a vše od saudka. clintovu sbírku asi dokončím, ale kompletní kája saudek by mě stál majlant.

    OdpovědětVymazat
  4. Joo super. díky za recenzi. Jen doplním... Bonzanie je možná spíš dvaapadesátý stát USA, mezi městy Michago (v tomto městě působí první parta; Je to zřejmě slovní hříčka na Chicago a Michigan, ale Michago taky existuje) a San Fernandem (tam jede obchodní cestující) a San Bonigem (odsud je druhá parta). Děj se odehrává ve Springtownu. Ale je možné, že měli na mysli celé Spojené státy. Jestli jim to přišlo s tou Bonzánií jen vtipný, nebo nechtěli jmenovat, a nebo nemohli jmenovat, to by bylo zajímavé vědět :)

    Přerušující reklamy je asi narážka na západní styl reklamních pauz vkládaných do filmu, což u nás byla dříve naprosto nemyslitelná, nepochopitelná a téměř neznámá věc, takže se to využilo pro parodii taky.

    Bohdalka v mladších letech byla obsazovaná občas do škatulky "trochu sexy + emoce", které (zoufalství, strach, brek ap.) dokázala zahrát (na rozdíl od hereček ze škatulky "velmi sexy a to je vše"). Např. Paraplíčko, Pelyněk, Bílá paní, Dáma na kolejích, F.L.Věk, Světáci aj. Ale je jasné, že když začnete s Křemílkem a pokračujete přes Klepáčovou z Čestmíra k Televarieté, tak už ji v této škatulce nevidíte. No, nevim, jestli jsem tady napsal něco chytrého. Asi ne. Neva :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já ty reklamy chápu, na co narážely, ale kdby to nebyly právě Saudkovy obrázky, tak bych je oželel. Stejně byly použity ve Šlechetném kovboji Sandym a byly tam ještě snad otravnější.

    Ano, Paraplíčko, Věk, tam mi taky Bohdalka nesedí. Ale nikde tam taky neměla takovou roli jako tady. Pelyněk jsem neviděl, Dámu na kolejích taky ne a neuvidím, ve Světácích je trio prostitutek Jirásková - Bohdalová - Janžurová spíš pro srandu než pro cokoli jiného.
    Škatulka "velmi sexy a to je vše" - byla tu v té době vůbec nějaká jiná taková herečka než právě Olga Schoberová? I Jana Brejchová, taková česká sexy-star 60. let č. 2, dostávala náročnější emocionálnější role. (Později se s nimi naopak roztrhl pytel.)

    Vzhledem k tomu, že se tam několikrát zmiňuje fiktivní velkoměsto Newyortek (asi nějaká nová vlna), tak bych řekl, že mělo jít o fiktivní stát jakože USA, nikoli o fiktivní stát v rámci USA. (Právě ten Newyortek mě vždycky mátl, protože jsem Effovi rozuměl "New York, tak asi nějaká nová vlna". Až teď jsem si všiml, že Newyortek zmíní i někdo jiný a je snad i v nějaké Saudkově kresbě.

    OdpovědětVymazat
  6. jojo, asi tehdy jen jen Olga S. a jestli byla z této kategorie i další, tak zapadly v propadlišti filmových dějin :) No to je nápad, místo Bohdalky to mohla hrát i Brejchová, s tou by to myslím taky šlo.
    A taky myslím, že to byly jakože celé USA.

    OdpovědětVymazat
  7. http://www.databazeknih.cz/knihy/mrtvym-vstup-zakazan-68981

    OdpovědětVymazat
  8. Brejchová, ještě mě napadá Hlaváčová, která navíc byla víc i na komedii, ale to jsou stejně jenom takový planý řeči :)
    Ad New Yortek - http://puu.sh/uTecY/682069f945.jpg McDonell's je jasný, zajímalo by mě, jestli Keep Bonzania Beatiful je chyba nebo vtip :)

    OdpovědětVymazat
  9. K těm planým řečem ještě - taky mě napadlo, že hlavní role v Jessii by bývala seděla spíš Brodskému než Sovákovi, který tam zase tolik nezazářil.

    Možná to bude stát za přečtení. Ale podle toho, co tam píšou, je už ta kniha veselá - já někde četl, že byla míněna smrtelně vážně.

    OdpovědětVymazat
  10. Když si vzpomenu, zeptám se v knihovně. Ten nápis... to bude asi schválně tak zkomolené. Zkus si vyhledat Carol Pin. Možná komolili i ta jména, aby se vyhli nějakým autorským poplatkům. A je fakt že tu vedeme plané řeči a nevím proč to vlastně řešíme. Sabrina asi neměla být nějak sexy ženská, prostě hezká ale tuctová redaktorka tuctového časopisu, o kterou má zájem leda kolega z práce. Takže Bohdalka tam byla hlavně kvůli té komediálnosti (a hodila se i jako bruneta do konstrastu s Janžurkou).

    OdpovědětVymazat
  11. Tak 21 morbidních titulů v online katalogu knihovny, které začínají na "Mrtv...", ale vstup zakázán tam nemáme :)

    OdpovědětVymazat
  12. A my to v knihovně máme, a vydání z roku 2012 :)

    OdpovědětVymazat