sobota 20. ledna 2018

THE BIG AND WILD WESTERN REWATCH SPECIAL - část 6

Clint Eastwood s vousy, doutníčkem a do toho mu píská Morricone. Ne, tentokrát má jméno a Mexičani jsou opravdoví.

TWO MULES FOR SISTER SARA (1970)
Muž beze jména je zpátky? Mohlo by to tak vypadat, ale tentokrát má jednak jméno, jednak poslání a vlivem charakteru filmu také mnohem více toho, co by řekl. Když zachráníte uprostřed pouště jeptišku, nestačíte se divit, zvláště jste-li uprostřed války. Francouzi řádí v Mexiku, Mexičani vzdorují a do toho dvě individua s různým vztahem k situaci a zvláštním vztahem k sobě. On chce jen peníze, je neotesaný tvrďák se zálibou v alkoholu a ženách a jeho snem je otevřít si hernu. Jí jde o myšlenku odboje, je ctnostná jeptiška... nebo není?
Námět napsal režisér Budd Boetticher, tvůrce mnoha westernů padesátých let, s představou, že hlavní roli sehraje Lee Marvin. Naštěstí během let produkce nabrala od nízkorozpočtového béčka jiný směr a tou, kdo dostal do filmu Clinta Eastwooda, byla superstar Elizabeth Taylor, která následně pro přemrštěné finanční nároky z filmu vypadla a nahradila ji Shirley MacLaine. K režii pak byl přizván Clintův osobní přítel Don Siegel, s kterým se dali dohromady při tvorbě Cooganova triku. Clint tu sice vypadá, až na pončo, skoro stejně jako v Leoneho filmech, ale jeho postava je trochu jiná a hodně zajímavá je jeho interakce s neodbytnou ženou - což se snažil později zopakovat se Sondrou Lockeovou, ale nefungovalo to tolik, i kvůli tomu, že MacLaineová byla lepší herečka než Lockeová. Oba jsou ve svých částečně komických rolích skvělí a zvláště Clint tu docela válí. Na MacLaineové jsou pak špatně snad jen její falešné řasy a zjevně nemexický vzhled, ač hraje Mexičanku.
Škoda dvou poměrně rozdílných polovin. Ta první celá stojí na Eastwoodovi a MacLaineové, jejich vzájemné interakci, zatímco ta druhá už je čistě válečná a jde v ní o boj proti francouzským dobyvatelům a plán o dobytí jejich pevnosti. A ta druhá už není tak dobrá. Celý snímek táhlo napětí mezi Eastwoodem a MacLaineovou, a najednou se změní v napětí, zda bude pevnost dobyta. Zábavné scény jako vytahování šípu nebo sestřelování dynamitu namol opilým Clintem jsou nahrazeny typickou válečnou akcí, která není špatná, ale nepřináší takové uspokojení.
Použít Ennia Morriconeho byl skvělý tah a nerozumím tomu, proč dalším americkým westernem, který ozvučil, bylo až Osm hrozných. Je fakt, že jeho hudba je absolutně odlišná od všeho, co kdy bylo možno v amerických westernech slyšet. Nevím, jestli hudbu nahrával Bruno Nicolai, ale v určitých momentech hudba zněla jako typicky jeho soundtrack. Vzájemné působení těchhle dvou na sebe by někdo měl prozkoumat.
Jediný Clintův western, který jsem neviděl celý, je Paint Your Wagon. Prostě jsem to déle než dvacet minut nevydržel. Ze všech ostatních amerických Clintových westernů jsou ale Dva mezci pro sestru Sáru dle mě nejlepší. Až na "falešné zoomy" (tj. vytvořené ve střižně) mají výbornou kameru, hudbu, autentické prostředí včetně herců, většinou dobře fungují. Z Eastwoodových westernů jsou asi i nejpříjemnější. A vidět Clinta ožralého zpívat se šípem v rameni se vám taky tak snadno nepoštěstí. 8/10
a.k.a. Dva mezci pro sestru Sáru
Režie: Don Siegel
Hrají: Clint Eastwood, Shirley MacLaine, Manolo Fabregas, Alberto Morin, Armando Silvestre, José Ángel Espinosa 'Ferrusquilla', José Torvay
Hudba: Ennio Morricone
Námět: Budd Boetticher
USA / Mexiko 1970

Žádné komentáře:

Okomentovat