úterý 5. července 2016

FOR A FEW SERIES MORE

Začínají prázdniny, to znamená, že televize v téhle zemi vymetají archivy. Nebo vymetají... opakují to, co opakovali už tisíckrát. Hlavně staré seriály, které se vracejí už padesát let. Co na tom, že je všichni znají nazpaměť. Když už tu bednu v televizi někdo pustí, ty Chalupáře stejně dokouká, ať je viděl třikrát nebo tisíckrát. Takže se na ně podíváme teď v rychlosti, abyste se v létě mohli věnovat něčemu jinému.
(číst dál)


HŘÍŠNÍ LIDÉ MĚSTA PRAŽSKÉHO (1968 - 1969)
Tenhle je jeden z mých nejoblíbenějších. Přestože kriminální zápletky nejsou nijak dokonalé a některé díly jsou na můj vkus moc komické a rušené otravnými písničkami (Telegram z Neapole, Kaprova smrt), jiné jsou natolik temné a atmosferické, že jako malý jsem měl problém je vydýchat. K tomu geniální znělka s úvodním výstřelem, a vůbec Liškova hudba, která je ke každému dílu jiná. A pánové ze čtyřky, které si musí oblíbit každý. Kdyby Sequens nesloužil režimu, měl na to, aby natočil více dobrých věcí než tohle a Atentát. 10/10
Oblíbené postavy: Pan Bouše, pan Mrázek, pan Brůžek a samozřejmě pan rada Vacátko, víme?

DOBRODRUŽSTVÍ ŠESTI TRAMPŮ (1969)
Tohle je spíš přehled trampských písniček u táboráku než regulérní seriál. Trampové zpívají a k tomu se odehrává příběh skupiny trampů vedených Janem Skopečkem a Rudolfem Jelínkem, a jejich souboj s dechovkáři. Konečně bych si měl přečíst celou tu knihu Jaroslava Žáka, kdysi jsem četl kousek a byla to strašná sranda. A do seriálu se taky částečně přenesla. K hodnocení - pokud nemáte rádi trampské písničky, ohně, přírodu, tak se vám to líbit nebude. U nás v rodině k tomu vztah máme, takže mně se to celkem líbilo. 8/10

ZÁHADA HLAVOLAMU (1969)
Foglar přenesený do seriálu. Ponechme stranou bizarní výběr herců, kdy sedí snad jen Červenáček Skamene, jinak ostatní Rychlé šípy jsou dřevěné, a Vonty pro jistotu hrají třicetiletí herci Krampol, Štěpánek, Hanzlík, Vyskočil, Tříska a především Mažňák Sloup. Stejně tak Em Moučka vypadá, jako by se k natáčení připletl omylem a jeho zmatené "To je moje!", když uzme ježka v kleci, je jedním z nezapomenutelných momentů v seriálu. Ponechme stranou i evidentní televizní kulisy a dva díly, které celé sestávají jen z prolézání Stínadel. A ponechme stranou nešťastné smíchání prvků ze Záhady i Stínadel. Tenhle seriál totiž nakonec splňuje to, jak jsme si to všechno představovali, když jsme ty knihy četli. 9/10
 

KAMARÁDI (1970)
Skončily Rychlé šípy, je třeba je nahradit současnějšími dětmi, si asi řekli v Československé televizi. Takže vzali Válečka Marka Ebena a tři další děti včetně jedné dívky a nechali je se prohánět po skutečném Starém Městě či Malé Straně. Druhou sérii, kdy už děti jsou starší a zapojí se do Pionýra jsem naštěstí nikdy neviděl. A z první si už nepamatuju skoro nic. Ale jako malýmu se mi to líbilo. A teď je čas na pořádnej vejprask. 7/10

F.L. VĚK (1970)
Jiráska jsem se vždycky bál. Jak se znám při čtení, asi bych nedočetl žádný z jeho několikadílných románů ani do půlky prvního dílu. Možná bych to, jako Babičku, odložil už po první kapitole. Ale tenhle seriál je výborný. Poprvé jsem na to koukal coby základní školou povinný, tedy povinně. Když se chýlil ke konci, na další díly už jsem se vyloženě těšil. Nedávno jsem si dal celý seriál znova - a zvládl jsem všech třináct epizod během asi pěti dní. Zatímco příběh kolem Františkových lásek mě moc nebral ani teď (takže čtvrtou epizodu, která z půlky sestává z nahánění Brzobohatého Bohdalkou a z druhé záznamem opery Don Giovanni, jsem docela protrpěl - vzhledem k té opeře mám dojem, že asi bylo potřeba seriál nějak natáhnout či co), nejvíc mě braly historické souvislosti, vše co se týče národního obrození. Zvláště ovšem epizodka se Sovákem. "Jak se řekne správně česky student? Knihovtipníííík!" A vlastně se nedivím, že poslední díl byl do roku 90 zakázaný. 10/10
Oblíbené postavy: spěšnoved Sýkora (Sovák), páter Vrba (Záhorský), konšel Pinkava (Menšík), Hněvkovský (Tříska), profesor Vydra (Růžek), pan Věk (Pivec), Žalman (Kryzánek)

TAKOVÁ NORMÁLNÍ RODINKA (1971)
Z původní televizní komedie o nevěstě, která si ke svým bláznivým příbuzným přivedla ženicha, a všichni před ním předstírají, že jsou spořádaná rodina, bylo připsáno několik dalších dílů a vznikly by asi i další, kdyby normalizační televize neřekla dost. Protože na sedmdesátá léta seriál působí strašně starosvětsky. Vždyť je tam Oldřich Nový! A hraje gentlemana! Ale je škoda, že je jen těch osm dílů, protože tahle už to znám nazpaměť. Takže ještě budu muset nějakou dobu vydržet, než se podívám znova, abych se mohl zase pořádně zasmát. 10/10 - snad jenom ta Bohdalka mi tam vadí. Ale je jen ve dvou dílech, takže to nakonec není vůbec žádný problém.
Oblíbené postavy: tatínek s Poldinkami, věčně spící nebo jedící Petr, mazaná babička, účetní Koníček, který si řekl Jene
Existují nějaká novodbá pokračování, ale ta neberu na vědomí.

BYLI JEDNOU DVA PÍSAŘI (1972)
"Byli jednou dva písaři v městě Paříži, už je tomu dobrých 130 let. Jeden se jmenoval František Diviš Bartoloměj Bouvard, druhý Justen Roman Cyril Pécuchet." Další komedie, která tentokrát stojí jen na dvou, zato mistrech. Kašlu na dějovou linku s prostoduchou selkou Rozálií, o kterou oba písaři nevědomky soupeří, i na tu s vdovou Bourdenovou, která se naopak snaží některého z nich klofnout. Čím více v tom je scén Horníčka a Sováka, jak se spolu "učeně" baví a dělají ptákoviny, tím lépe. A prostředí Francie první poloviny devatenáctého století je v tom překvapivě skvěle vykresleno. Lépe než v knížce s obrázky. "Vidíte pane Bouvarde, to je takový velmi romantický prvek rozeklaného, vzepjatého a přece padlého." 9/10

CHALUPÁŘI (1975)
Nemusíte mít v chalupě orchestrion, stačí pustit každé léto televizi. Znovu Sovák na vsi, tentokrát coby vznětlivý penzista, uklidňovaný dobráckým Bohoušem... Vždyť to všichni známe zpaměti. Je to sranda, ale normalizace z toho smrdí na sto honů. A zase ta Bohdalka... Nejlepší je Hlinomaz a jeho divadlo. 7/10

MALÝ PITAVAL Z VELKÉHO MĚSTA (1982)
Šedesátá léta měla svého radu Vacátka, v osmdesátých letech nastupuje modernější parta kriminalistů ve stodvacítkách. Je to průměr, ale sledovat se to dá. Asi nejzajímavější mi na tom přišlo, že každý díl vyšetřuje jiný z hlavní party (Zedníček, Hašek, Krampol, Pešek), ale šéf je celou dobu v pozadí. Nejradši jsem měl Vlastimila Haška ve vytahaném svetru, zatímco mladíček Pešek byl se svým neumětelským neherectvím otravný. Radost Krampola nad tím, že mu kolegové koupili bílý jogurt, je z dnešního pohledu nepochopitelná. Nejsem si jistý, jestli jsem viděl všechny díly (ten s Viktorem Preissem vyrábějícím drogy určitě ne), ale jeden je legendární... "Dědku, už jsem tu zas! Naval prachy!" 6/10
 

NÁVŠTĚVNÍCI (1983)
Návštěvníci jsou kult, který mě minul. Poprvé, to jsem ještě chodil do školky, jsem to hltal, ale už napodruhé mě to moc nebavilo. Lidi z budoucnosti uvíznou v reálném socialismu. Bláha všude chrlí moudra, Dvořák hledá, co by sněd, Patrasová se koupe nahá a ten čtvrtej je tam do počtu. A co by si všichni počali bez Brodskýho. Snad akorát některé pojmy jako amarouny a "Hovoří CML" stojí za zmínku. 6,5/10

PANOPTIKUM MĚSTA PRAŽSKÉHO (1986)
Pánové ze čtyřky jsou zpět, ovšem bez rady Vacátka, protože Jaroslav Marvan zemřel. Naštěstí se mezi povídkami Jiřího Marka našla jedna o pohřbu policejního rady, takže nebylo nic snazšího, než s ní začít. A do hry se nám dostávají dvě nové postavy. Nahradit zemitého Marvana uhlazeným elegánem Adamírou byl podle mě výborný tah, Havelkova postava eléva Součka mi taky nevadí, ale je symbolem toho, jak se ten seriál od minula posunul. V Hříšných lidech byly vtipné díly a vtipné situace, tady už se to do komedie posunulo tak nějak všechno. Mizí temná atmosféra, atmosferická hudba je nahrazena titulní odrhovačkou a jde tu spíše o sociální prostředí vlastně hodných lidí z galerky, kteří "jen" kradou a proti nim zlí bezskrupulózní buržousti, namyšlení básníci, Němci, bohaté paničky, ve skutečnosti děvky, a politici. Ale zdaleka to samozřejmě nejde tak daleko jako major Zeman. Dá se na to koukat, dá se na to koukat opakovaně, a s radostí, ale není to už úplně ono. 8,5/10
Oblíbené postavy: pan Bouše (Pane rado, já bych se držel toho básníka!), pan Brůžek, pan Mrázek, pan rada, pan Souček, obchodník Poupě (V tom máte enormně pravdu, pane rado!), pan Hnízdo (Jak to víte?), Richard Boryna (Psal jsem verše.), strýček na svatbě (No konečně jde někdo, kdo se s náma napije!)

CIRKUS HUMBERTO (1988)
Další seriál podle slavného románu. Tenhle se mi zase tak moc nelíbí, ale kvality mu nemůžu upřít. Vadí mi předabovaní němečtí herci druhé či třetí kategorie, a ten příběh sám o sobě se mi taky nikdy zvlášťnelíbil. O chlapci, který přivedl úspěšný cirkus zugrunde. Ale je to určitě koukatelný, to jo. 7/10 
 

DOBRODRUŽSTVÍ KRIMINALISTIKY (1989 - 1993)
Tahle německo-česká koprodukce dopadla mnohem líp. Je fakt, že první série byla tak skvělá, že ty další pomalu klesaly, a posledních cca šest dílů už ani moc nešlo, byť i tam se nějaký koukatelný díl objevil. Ale ten první s Borisem Rösnerem zakládajícím Sureté, nebo třeba díl s Vinklářem a Dlouhým o šíleném vrahovi jdoucím po krvi, nebo o malíři Van Meegerenovi, který uměl napodobit staré mistry, jsou top. Němečtí herci jsou až na výjimky průměrní a často špatně nadabovaní, v jednom dílu se ale objevil i Horst Frank. 9/10

HOSPODA (1996 - 1997)
"Do naší hospůdky vedou jen tři schůdky, to je ten důvod má milá, že já tam raz dva tři jsem..." Musím se přiznat, že Hospodu mám docela rád. Sem tam se na některý díly mrknu, a i když občas je humor až příliš buranský, obsazení to drží. Škoda, že Jonáše nehraje původně zvažovaný Donutil, Knop šíleně přehrává. Ale zase je s ním občas sranda. "Zdar, soudruzi! Zdar, soudruhu generále!" 7,5/10
Oblíbené postavy: hostinský Dušek, PAN Babula, Kachna, Venca Novák, Joska harmonikář, děda Horáček (Neříkej mi dědku, já ti taky neříkám cucáku!), politik Veškrna

2 komentáře:

  1. A co Slavné historky zbojnické? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ty jsem nikdy moc nesledoval. Nejsem si jistý, jestli jsem viděl všechny díly, a to, co jsem viděl, jestli bylo celé. Ale nijak zvlášť se mi nelíbily.

    OdpovědětVymazat