neděle 1. ledna 2012

UNA PISTOLA PER RINGO (1965)

"Volné pokračování" Ringo se vrací je mnohem lepší. Tohle vypadá jako rodokaps: čestný a statečný šerif, čestná a poctivá dívka, gentlemanský tatík, ukecaný stařík. Všichni v čistých nažehlených košilích, umytí a oholení. K tomu jako křiklavej kontrast hlavní hrdina, který je charakterově založenej na Clintově postavě z Fistful of Dollars, jenže je taky oholenej a vymydlenej, pije mlíko, a jeho představitel Giuliano Gemma prostě nedokáže tuhle postavu přesvědčivě zahrát. Další, ještě křiklavější kontrast, je brutální násilí, kdy banditi se smíchem vraždí každý půlden jednoho rukojmího (v Djangovi to sedí, ale tady je to jako pěst na oko). A hlavního záporáka hraje Fernando Sancho, který mi nevadí, když hraje vedlejší postavu (La resa dei conti, Il ritorno di Ringo, 10 000 dollari per un massacro), ale hlavní záporák by měl vypadat trošičku jinak, navíc se jeho postava (i další ) chová dost nelogicky. Morriconeho kýčovitej soundtrack, kterej jsem samostatně považoval za jednu z jeho nejhorších prací, sem dokonale sednul, což mu nahrabává body (a ještě mě Ennio pobavil variací na Tichou noc). Suma sumárum, nic moc. 6,5/10

UPDATE 25.12.2019 Co si pustit na Vánoce, než vánoční spaghetti western. Spousta toho, co jsem filmu prve vyčítal, pro mě dneska nehraje roli, film jsem si pouštěl s tím, že vím, co od něj čekat. Od čestného šerifa mi víc vadilo, že jeho postava je celý film přesně taková, jak dělá, spíš než ta nažehlená košile. Taky se divím, jak dlouho mi vydrželo přesvědčení, že ve špagetách je Clint a jeho epigoni. Gemma tu hraje jinou postavu, tu svoji typickou, a už mi po tolika letech a tolika filmech vůbec nevadí. Asi to bylo i lépe přeloženými titulky, že mi tu Gemma připadal i vtipný.
Brutální násilí je spíš taková špatná groteska. Různé způsoby poprav i výběru asi tvůrcům připadaly vtipné, jenže tím, že se popravují nevinní bezbranní, se tomu smát nedá. Chvilku jako bychom sledovali Osvětim, a šup, majitel haciendy, vykreslovaný jako kladná postava, s klidem hostí bandity šampaňským a krůtou. Přece si nenechá vražděním služebnictva zkazit Vánoce, když navíc může sbalit sexy banditku Nieves Navarro. 

Herecké výkony oscilují od průměrných ke špatným. Místo režisérovy manželky Lorelly de Luca bych tu spíš uvítal Idu Galli, to byla mnohem lepší herečka, a pěkné byly obě. Sancho... Sancho je klasik a jeho banda je jeden sympaťák vedle druhého (Martín, Zamperla, Gentili).
Co mi ale vadilo nejvíc je, že se tam celou druhou třetinu prakticky nic neděje. Lépe řečeno, tvůrci se nás snaží pořád něčím zabavit, ale co se nastaví do konce první třetiny, se nezmění do konce té druhé. Odsýpat to začne až když se Ringo v noci vrátí do haciendy. Morricone složil lehce kýčovitou hudbu, ale sedící, jenže zvláště perfektní skladba The Slaughter je ve filmu svým použitím zcela zabitá, takže nejpůsobivější je nakonec Hesitating Rag z počáteční loupeže. Pokud jste se dívali na Pohlreicha, ten soundtrack znáte... Hodnocení jsem skoro uvažoval, že zvýším, ale nakonec ho nechám. Z trochu jiných důvodů, ale nakonec nastejno.

a.k.a. Pistole pro Ringa, A Pistol for Ringo
Režie: Duccio Tessari
Hrají: Giuliano Gemma, Fernando Sancho, Nieves Navarro, Lorella de Luca, Pajarito, George Martin, Antonio Casas, Nazzareno Zamperla, José Manuel Martín, Carlo Gentili, Francisco Sanz
Hudba: Ennio Morricone
Itálie / Španělsko 1965

6 komentářů:

  1. ahoj. Viděl jsem teď jeden film. Tři kámoši jedou v opuštěné divoké horské krajině a v údolí narazí na usedlost. Ve vedlejším údolí je jiná usedlost a jejich majitelé se k smrti nesnáší. Ten starší má dceru, která se líbí tomu z druhé usedlosti a ten jednoho dne přepadne sousední sídlo a dceru jim unese. Do toho se přimotají ti tři hrdinové, co nemají práci, a dají se najmout (za dost peněz a koně), že dceru zachrání a přivedou domů (troufají si ještě tu noc, aby zachránili čest té dívky). Lstí se dostanou do sousední usedlosti, ale dceru nenadjou, tak unesou aspoň majitele. Nakonec se zjistí, že dcerunka a otec vůbec spolu nevychází a ke svému milenci utekla ze své vůle. Takže ti tři hrdinové váhají, komu vlastně pomoct. Navíc ten šéf jim za službu nezaplatí a ještě je chtějí všechny tři zabít a hodit na ně nějaký přepadení a mord. Docela dobré hlášky těch tří kámošů. Super ústřední píseň, ostatní děs. Škoda že to nedělal jiný režisér. Byl to dobrý materiál a zkazili to. Český film. ;-)
    Tinny

    OdpovědětVymazat
  2. To neznám. Jak se to jmenuje?

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj. jsem to viděl kdysi kdysi, tak jsem si to moc nepamatoval. Až teď jsem to viděl celé. Po skončení jsem zkonstatoval, páni, tohle byl vlastně dobrý westernový příběh! (trochu podobný USA western existuje) Nebo by býval byl, kdyby to režíroval někdo, kdo někdy dobrý western viděl. Takže film westernem není. Navíc je to středověk, 14. stol. Režisér se rozhodl, že to pojme jako muzikál, něco jako Noc na Karlštejně, což e nepovedlo a totálně to zazdil, protože se tam objevují baletní taneční kreace (něco jako od skupiny UNO), které provádějí ti zlí banditi z těch usedlostí. No, nebudu tě napínat, je to balada (podle literární a divadelní předlohy) Dva na koni a jeden na oslu. Určitě to znáš.
    T.

    http://www.youtube.com/watch?v=1rqiNSnTC_w

    OdpovědětVymazat
  4. Ne, tak to neznám. Může to bejt zajímavý.
    I když to točil Sequens... jak skvělí Hříšní lidi, tak příšernej major Zeman... no, nevim.

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, sežeň koukni a udělej recenzi. Dobrý příběh, dobří herci (dokud se později neobjeví Čenský a spol. v tu chvíli to spadlo o dvě hvězdičky dolů). Chybělo tam jen víc bojové akce, šerm a větší bitka a lepší závěrečný duel :) Jsem v pokušení film sehnat a ten balet a taneční zpěv z toho vystříhat (asi na 3-4 místech). Beztak to děj nikam neposouvá nic nevysvětluje, je to jen vata. :D
    Navíc mám silné tušení že to točili částečně u nás za humny v Jizerkách, u Safírového potoka a okolí.
    T.

    OdpovědětVymazat
  6. Oikie, Hříšní lidé města pražského jsou skvělí,ale major Zeman není příšerný!Jenom mě tam štvou politické případy bez Brzobohatýho:).

    OdpovědětVymazat